به گزارش کارآفرین نیوز، برخی از افراد تصور میکنند، ایده کسبوکارهای موفق و پولساز، اجرایی و اشباع شده است، اما باید گفت جوامع، فرهنگها و نیازهای افراد مدام در حال تغییر است.
برای اینکه یک ایده موفق و پرسود داشته باشید، باید مشتریان و بازار را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.
از طرفی اولین ایده همیشه به معنی موفقیت در کسبوکار محسوب نمیشود اما باید این نکته را در نظر گرفت، برای شروع یک کسبوکار ابتدا باید ایده آن را به تصویر کشید.
در این سلسله گزارشات برخی از ایدههای کسبوکار معرفی خواهد شد، البته این نکته را باید در نظر گرفت که موفقیت در کسبوکار فقط به داشتن یک ایده خوب مربوط نبوده و دانش، تجربه، شناخت بازار، مدیریت و ... در آن تاثیرگذار است.
کشاورزی پایدار یا محصولات بازار پایدار
طبق تحقیقات NYU Stern که در سال ۲۰۲۰ انجام شده، محصولات بازار پایدار ۷.۱ برابر محصولات معمولی فروش داشتهاند. در واقع مردم بیشتر از هر زمانی از فعالیتهای خود که بر روی محیطزیست تاثیرگذار است آگاه هستند و این آگاهی بر روی رفتار خرید آنها تاثیرگذار بوده است.
از سوی دیگر GWI که یک شرکت بازاریابی داده است، به بررسی محصولات خریداری شده توسط مردم در ایالات متحده پرداخته است.
نتایج این پژوهش نشان میدهد، ۵۲ درصد از مصرفکنندگان به دنبال محصولاتی هستند که بستهبندی کمتری به کار رفته و یا بستهبندی بازیافتی داشته باشند.
همچنین ۴۸ درصد محصولاتی که توسط مردم خریداری شده با محیطزیست سازگار است.
نکته جالب توجه در این پژوهش میزان خریدار مواد طبیعی بدون سموم شیمیایی مربوط میشود. در واقع ۴۴ درصد از افراد به دنبال خرید محصولات ارگانیک بودهاند.
موضوعی که در سالهای اخیر در کشور ما نیز به آن توجه ویژه شده بود و تولید مرغ سبز، یکی از پُر سر و صداترین بخش مربوط به تولید ارگانیک را به خود اختصاص داده بود.
علاوه بر مرغ، خرید سایر محصولات ارگانیک نیز در کشور ما با استقبال بالایی مواجه شده است، با این وجود، بسیاری از محصولات ارگانیک کشور توسط افراد تولید میشود و ارزیابی قطعی ارگانیک بودن آنها میسر نیست.
با اینکه این آمار برای کشور ما محسوب نمیشود، اما از آنجایی که کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد و لحظه به لحظه بر اطلاعات مردم افزوده میشود، دیر یا زود مردم به ماهیت محصولات طبیعی پی برده و سلیقه خرید مردم تغییر خواهد کرد.
افزایش تقاضا برای محصولات ارگانیک
هرچند با یک نگاه گذار در فضای مجازی میتوان دریافت تولید و خرید محصولات ارگانیک نسبت به سالهای اخیر افزایش پیدا کرده است. همین تغییر در سلیقه خرید مردم سبب ایجاد مشاغل جدید در بسیاری از نقاط جهان شده است.
در دانما شرکت Nordica با بهره گیری از تکنیکهای روز کشاورزی، سبزیجات سازگار با محیطزیست تولید میکند به گونه ای که محصولات تولیدی توسط این شرکت عاری از هرگونه سموم شیمیایی است.
شرکت اپل نیز در سالهای اخیر به دنبال کاهش آسیب به محیطزیست بوده و بر همین اساس باکسهای گوشیها خود را کوچکتر میسازد و در آن شارژر را حذف کرده است، هرچند برخی علت این موضوع را فروش جداگانه شارژر و افزایش سودآوری عنوان کردهاند، با این وجود، علت اصلی این قضیه به حمایت از محیطزیست برمیگردد.
بازار به سمتی در حال حرکت است که کسبوکارهای آسیبزننده به محیطزیست با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد. از سوی دیگر محصولاتی که به در حوزه پایداری هستند، محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد.
نظر شما