غول تجارت الکترونیک چینی، ربات خود را به جنگ تکنولوژی با آمازون در اروپا ارسال کرد.

اُچاما؛ ربات رقابت جی دی دات کام با آمازون در اروپا

جِی دی دات کام (JD.com)؛ غول تجارت الکترونیک چینی، دو فروشگاه رباتیک در هلند افتتاح کرده است که توسط ربات ها اداره می شود بدین معنی که ربات ها کالاهای ثبت شده در اپلیکیشن را انتخاب، بسته بندی و تحویل می دهند.

به گزارش سی ان بی سی، فروشگاه های رباتیک جی دی دات کام که با نام Ochama افتتاح شده اند اولین ورود قدرتمندانه این شرکت به شکل فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی در اروپا محسوب می شوند.

افتتاح و آغاز به کار رسمی Ochama؛ آغاز رقابت جی دی با آمازون آمریکایی در زمینه تجارت الکترونیک در اروپا است.

JD.com

این دو فروشگاه در دو شهر لیدن و روتردام راه اندازی شده اند و اولین فروشگاه های فیزیکی جی دی دات کام در خارج چین هستند که توسط ربات های هوشمند و بازوهای اتوماتیک اداره می شوند.

روتردام؛ بزرگترین بندر اروپا و بزرگترین بندرجهان پس از شانگهای است که از مقاصد گردشگری به شمار می رود. لیدن نیز شهری در نزدیکی لاهه است.

مشتریان می توانند تمام سفارشات خود از مواد غذایی و بهداشتی آرایشی گرفته تا لوازم منزل و مبلمان را در اپلیکیشن Ochama ثبت کنند و بارکد سفارش خود را در اپلیکیشن مشاهده کنند. به محض ثبت سفارش، ربات های هوشمند و بازوهای اتوماتیک، انتخاب و بسته بندی سفارشات را آغاز می کنند. سپس خریدار پس از دو سه دقیقه می تواند با قرار دادن بارکُد دریافتی در قسمت بارکدخوان فروشگاه، کالای مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی و قابل حمل تحویل بگیرد.

البته مشتری می تواند درخواست تحویل در مقصد را نیز در هنگام سفارش، ثبت نماید و کالاها را در مقصد تحویل بگیرد.

آمازون

آمازون به صورت رسمی از سال ۲۰۱۶ با افتتاح فروشگاه های خرده فروشی AmazonGo در آمریکا و انگلیس که از الگوریتم های یادگیری عمیق (DL) برخوردار است در این بازار، بدون حضور رقیب جدی فعالیت کرده است. این فروشگاه ها که به فروشگاه های کَشیِرلِس (Cashierless) یعنی بدون صندوقدار معروف شده اند از طرفداران و مشتریان بسیاری به ویژه در دوران پاندمی برخوردار هستند.

در این فروشگاه ها مشتریان می توانند پس از انتخاب کالا، بارکد آن را در اپلیکیشن آمازون در موبایل خود اسکن کنند و پس از قرار دادن آن در سبد خرید خود از فروشگاه خارج شوند. به جز خریدار، هیچگونه فعالیت انسانی دیگری در فرایند خرید و محاسبه قیمت کالاها در این فروشگاه ها انجام نمی شود. گرچه در هر فروشگاه آمازون، چند نفر از پرسنل با حضور فیزیکی در مرکز پاسخگویی، آماده ارائه خدمات احتمالی موردنیاز مشتریان هستند.

پیش از این دو استارتاپ دیگر به نام AiFi و GrabanGo نیز برای افتتاح فروشگاه های بدون صندوقدار فعالیت خود را آغاز کرده اند. اما حضور جدی و پُرقدرت جی دی دات کام (JD.com) در اروپا، به منزله ورود جدی به این عرصه و رقابت با آمازون تلقی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =