عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آشفتگی قیمت‌ها در بازار خودرو، معتقد است روند افزایش قیمت خودرو تا زمانی که بازار کنترل نشود، ادامه‌دار است.

آشفته بازار قیمت خودروهای داخلی

به گزارش کارآفرین نیوز، چند ماهی است که قیمت خودرو رو به افزایش است و خودروسازان به بهانه بدهی هایی که دارند و بالا رفتن هزینه های تامین مواد اولیه به دلیل رشد نرخ تورم و وجود تحریم های اقتصادی، قیمت پایه محصولاتشان در کارخانه را هم افزایش دادند.

پیش از این ادعاهایی مطرح می شد که قیمت گذاری دستوری خودرو مانع واقعی سازی قیمت ها در بازار خودرو شده و اختلاف قیمت چند میلیونی در کارخانه و بازار را سبب شده، اما با اینکه از اوایل دی ماه و طبق اعلام مرکز ملی رقابت، شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو حذف شده و از این پس این شورا در خصوص قیمت گذاری تکلیف و اختیاری ندارد، باز هم شاهد افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی هستیم و کنترلی روی آن صورت نگرفته است.

مطابق اعلام مرکز ملی رقابت، بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مسئولیت تنظیم بازار خودرو (از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل های تنظیم قیمت این بازار) فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

با این حال، حذف شورای رقابت از قیمت گذاری دستوری و واگذاری مسئولیت تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار هنوز آنطور که باید نتوانسته بازار پرتلاطم خودرو را آرام بخشد و منجر به واقعی سازی قیمت خودرو شود. به نحوی که جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تازگی در گفتگوی تلویزیونی درباره وضعیت قیمت ها در بازار خودرو، اظهار کرد: با توجه به اینکه کنترلی روی بازار خودرو صورت نمی گیرد، قیمت خودرو همچنان رو به افزایش است.

وی افزود: خودروسازان هر چند وقت یکبار به بهانه اختلاف قیمتی که بین کارخانه و بازار وجود دارد اقدام به افزایش قیمت پایه محصولاتشان می کنند این در حالی است که افزایش میزان عرضه و قیمت پایه کارخانه هیچ تاثیری روی کنترل قیمت ها در بازار ندارد و نرخ ها در بازار هم چند میلیون تومان افزایش پیدا می کنند که این به ضرر مصرف کننده واقعی است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود مافیا در صنعت خودروسازی ایران، گفت: مافیا زمانی شکل می گیرد که انحصار وجود داشته باشد و چون این انحصار باعث ایجاد ثروت و قدرت می شود، شاهد شکل گیری و رشد آن در صنعت خودروسازی هم هستیم.

قیمت خودرو

وی با بیان اینکه مافیای صنعت خودروسازی، مانع اصلی پیشرفت آن است، ابراز کرد: به عنوان نماینده مردم در مجلس، موافق آزادسازی قیمت خودرو هستم چرا که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد دولتی و رانتی هیچ تاثیر مثبتی روی بازار ندارد و نمی تواند مانع افزایش نرخ ها در بازار شود. البته این آزادسازی قیمت در حوزه خودرو باید در کنار آزادسازی واردات صورت گیرد تا به ایجاد رقابت در بازار و افزایش سطح کیفی خودروهای داخلی منجر شود.

رشیدی کوچی گفت: مافیای صنعت خودروسازی مخالف و مانع آزادسازی واردات است. طرح آزادسازی واردات خودرو با اینکه در مجلس تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده، با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است. این در حالی است که آزادسازی واردات خودرو در حال حاضر ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: سطح کیفی محصولات تولیدی خودروسازان ایرانی قابل قبول نیست و نیاز به بازنگری دارد. بر همین اساس لازم است آزادسازی واردات خودرو صورت گیرد تا مردم بر اساس هزینه ای که برای خرید خودرو می پردازند بتوانند از خودرو باکیفیت استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =