اگر ندانیم که یک ایده تا شکل‌گیری کسب و کار چه مسیری را باید طی کند، درصد شکست سرمایه‌گذاری و یا فعالیت خود را بالا خواهیم بُرد؛ بنابراین حرکت اصولی گام به گام و رعایت استانداردهای لازم، می‌تواند ضریب موفقیت یک کسب و کار نوپا و کارآفرینانه را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد.

برای کارآفرینی از چه مسیری برویم؟

به گزارش کارآفرین نیوز، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا اعلام کرده بود که اقتصاد ایران به دو میلیون کارآفرین نیاز دارد. حجت الله عبدالملکی معتقد است که کارآفرینان می توانند با ایجاد جهش در تولید، مشکل بیکاری کشور را حل کنند. در حال حاضر، طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزیر کار، حدود ۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور داریم که از طریق اقدامات آنها، ۲۴ میلیون شغل در کشور ایجاد شده است.

کارشناسان معتقدند اقتصادی پیشرو دنیا که گام های اساسی را در ایجاد رشد اقتصادی و شکوفایی برداشته اند، در مسیر کارآفرینی گام های مهمی را برداشته اند و در این بخش سرمایه گذاری شده است. در این کشورها، نه تنها کارآفرینان ملی مورد حمایت بوده اند، بلکه برای جذب کارآفرینان سایر کشورها نیز امکانات و منابع پیشنهاد می شود.

کسب و کار

مصائب کارآفرینان

به عقیده فعالان عرصه کارآفرینی و همچنین کارشناسان بازار کار، حمایت از تبدیل و شکل گیری ایده های کارآفرینی تا تبدیل شدن به محصول و ایجاد اشتغال پایدار در کشور وظیفه دولت است که باید با برنامه ریزی جدی در این عرصه گام بردارد.

در دهه های گذشته، مسائل مربوط به تغییرات مداوم قیمت ها، مشکلات مربوط به تامین ارز و مواد اولیه، تغییرات ناگهانی قوانین مالیاتی و بیمه ای و ...، مشکلات مربوط به تحریم های جهانی، مباحث پیچیده دریافت مجوز شروع کسب و کار و ... باعث ایجاد اختلال در توسعه روند کارآفرینی و شکل گیری فعالیت های اقتصادی شده است.

برخی عنوان می کنند دولت در این عرصه ها اگر ورودی نداشته باشد، شکل گیری کسب و کارها عملی تر خواهد بود. همچنین برخی عنوان می کنند که دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب و با نرخ پایین، از ایده های کسب و کار برای حل بحران بیکاری جوانان استفاده کند.

با این وجود، پس از شکل گیری کسب و کارها و کارآفرینی نیز مباحث جدی مطرح است که علاوه بر لزوم ادامه حمایت های موثر از تقویت کسب و کارهای ایجاد شده، برخی اصول و قوائد نیز باید توسط صاحبان کسب و کار و همچنین کارکنان این واحدها انجام شود، تا یک کسب و کار بتواند مسیر موفقی را طی کند و به شکست نیانجامد.

کارآفرینی

کارآفرینان نوپا از کجا شروع کنند؟

مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای؛ دو حلقه مهم برای ماندگاری کسب و کارهای کارآفرینانه است. یک بخش کار این است که صاحبان کسب و کار خود را مقید بدانند که بنگاه کسب و کار شکل گرفته را با جامعه در تعامل نگاه دارند و کارآفرینان و کارفرمایان در جامعه پیرامونی خود وظایفی را به انجام برسانند، درست مانند ایفای مسئولیت اجتماعی در برخی بنگاه ها مانند بانک ها.

اینکه کسب و کار شکل گرفته تا چه اندازه از شفافیت برخوردار باشد و هویت و ماهیت کسب و کار و کالا و خدمات تولید شده برای افکار عمومی قابل پذیرش باشد، یک اصل است که به تبلیغات و ترویج آن توسط روابط عمومی ها بر می گردد.

صاحبان کسب و کار باید ابتدا تلاش کنند تا کسب و کار خود را قانونی کنند و در مرحله بعد، کیفیت و مطلوبیت کالای تولیدی خود را به عنوان یک اصل مهم مدنظر داشته باشند. رعایت استانداردهای اجباری و تشویقی ملی و بین المللی و همچنین منطقه ای؛ در دیدگاه مشتریان و مخاطبان کسب و کارها؛ اعتمادسازی می کند.

ممکن است برخی کسب و کارها بدون توجه نیروهای خود در صدد برآیند که کسب و کار خود را گسترش دهند. کارشناسان عقیده دارند، اگر کارکنان کسب و کارها از سطح استاندارد صلاحیت حرفه ای تعیین شده و مناسبی برخوردار باشند، آن کسب و کار و تولیدات ارائه شده از مقبولیت برخوردار خواهد شد.

اشتغال

آموزش؛ سرمایه‌گذاری آینده یا هزینه سربار؟

موضوع مهم قیمت گذاری تولیدات و محصولات مبتنی بر اخلاق حرفه ای؛ مقوله ای است مهم در توسعه یک کسب و کار کارآفرینانه که بی توجهی به آن باعث از دست رفتن مشتریان خواهد شد. صاحبان کسب و کارهای کارآفرینانه باید بدانند که بی توجهی به بحث نظام جبران خدمت کارکنان و انجام پرداختی ها بر اساس اصول سلیقه ای و بدون نگاه به الگوی پرداخت مزد منصفانه، بر کارآمدی نیروی کار اثر منفی خواهد داشت و نهایتا به تضعیف و شکست برند نوپا خواهد انجامید.

همانگونه که عنوان شد، واحدها باید هزینه قابل قبولی را در بخش آموزش نیروی کار داشته باشند. برخی کارفرمایان به آموزش نگاه سربار و هزینه بیهوده دارند، اما نگاه دانش افزایی به نیروی کار و همچنین برنامه ریزی برای صیانت از سلامت کارکنان بنگاه ها؛ به صیانت از کسب و کار منجر خواهد شد.

موضوع صیانت از محیط زیست و ایجاد الگوی اقتصاد سبز در کنار توجه به استخدام گروه های خاص اجتماعی مانند معلولان و مددجویان و زنان سرپرست خانوار؛ محبوبیت برند کارآفرینانه را افزایش خواهد داد. حمایت از نیازمندان جامعه با رعایت کرامت آنها نیز اقدامی در همین راستا است.

اینکه کارآفرینان بتوانند محیط بنگاه را برای ایجاد کارآموزی و کارورزی مساعد کنند؛ یک سرمایه گذاری برای آینده خواهد بود که می تواند متضمن تامین نیروی انسانی مناسب برای توسعه کسب و کار باشد.

اینکه یک کسب و کار کارآفرینانه بتواند پس از رسیدن به استحکام لازم، از کسب و کارهای نوپا دارای ریسک حمایت کند و همچنین برای حمایت و بازآفرینی بنگاه های کسب و کار در شرف ورشکستگی برنامه ریزی داشته باشد، گام های درستی خواهد بود که می تواند یک برند را تقویت و قوی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =