اطلاعات منتشره مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، دلایل ضعف در کیفیت لوازم خانگی داخلی شامل عدم به کارگیری تکنولوژی و نوآوری، بالا بودن هزینه‌های تولید و کاهش کیفیت، عدم اطمینان از کیفیت قطعات به کار رفته در کالا، عدم خلاقیت در طراحی و بازار غیررقابتی داخلی است.

دلایل تمایل به لوازم خانگی خارجی به جای تولید داخل

به گزارش کارآفرین نیوز، صنعت لوازم خانگی به عنوان سومین صنعت بزرگ کشور بعد از صنایع نفت و خودروسازی شناخته می شود و تولیدکنندگان داخلی طی سال های اخیر توانستند به بومی سازی بسیاری از لوازم خانگی کوچک و بزرگ بپردازند و محصولاتشان را علاوه بر بازارهای داخلی، روانه بازارهای بین المللی کنند.

با این حال، هنوز هم بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی به جای خرید لوازم خانگی داخلی تمایل به خرید کالای خارجی دارند و هر چند که واردات لوازم خانگی خارجی به کشور ممنوع شده، اما اغلب مشتریان تاکید بر خرید لوازم وارداتی دارند.

مطابق اطلاعات منتشره مرکز آمار ایران درباره دلایل عرضه لوازم خانگی خارجی در کشور از نگاه فروشندگان، این کالاها به دلایل مختلفی فروش بیشتری در بازار دارند و فروشندگان تا ۳۴ درصد به دلیل تقاضا از طرف مشتریان اقدام به عرضه این محصولات می کنند.

همچنین، فروشندگان به دلیل کیفیت بهتر کالای خارجی تا ۲۲ درصد و فروش آسان‌تر تا ۲۰ درصد و سود بیشتر تا ۱۰ درصد و رقابت با سایر کالاها تا ۵ درصد و عدم استقبال از کالاهای داخلی تا ۵ درصد و سایر عوامل تا ۴ درصد تمایل به عرضه لوازم خانگی خارجی در بازار دارند.

طبق ادعای فروشندگان لوازم خانگی، محصولات خارجی به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر، خلاقیت در طراحی مناسب‌تر، دوام بالا، اطمینان از کیفیت قطعات به کار رفته در کالا، مصرف انرژی پایین، سیاست حمایتی کشورهای خارجی، توجه به نیازهای کشور مقصد، بازار رقابتی تر در کشور صادرکننده، بیشتر از کالای داخلی مورد تقاضای مصرف کنندگان قرار دارند و میزان فروش آن ها بیش از نمونه ایرانی است.

دلایل عدم توجه به لوازم خانگی داخلی از نگاه فروشندگان

همچنین، برابر اطلاعات منتشره مرکز آمار ایران از دلایل عدم توجه مشتریان به لوازم خانگی داخلی از نگاه فروشندگان، مصرف کنندگان به دلایل قابل اعتماد نبودن (۲۱ درصد)، نبود کیفیت در مقابل رقبای خارجی (تا ۱۶ درصد)، قیمت نامناسب (تا ۱۴ درصد)، فرهنگ حاکم در رفتار مشتریان همچون اهمیت دادن به کیفیت و برند کالا و توجه به جذابیت ظاهری و چشم و هم چشمی و اهمیت به تبلیغات جهانی و حمایت از تولید داخلی و عدم حمایت از هویت ملی و... (تا ۱۲ درصد)، خدمات پس از فروش ضعیف (تا ۱۱ درصد)، تجربه ناموفق از کالا (تا ۸ درصد)، عدم توصیه سایر مصرف کنندگان (تا ۸ درصد)، تبلیغات ضعیف (تا ۵ درصد)، توجه فنی فروشنده (تا ۲ درصد) و سایر دلایل تا ۳ درصد، تمایلی به خرید لوازم خانگی داخلی ندارند.

لوازم خانگی

دلایل توجه مشتریان به لوازم خانگی خارجی

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، دلایل ضعف در کیفیت لوازم خانگی داخلی از نگاه فروشندگان هم مشمول عدم به کارگیری تکنولوژی و نوآوری (۲۶ درصد)، بالا بودن هزینه های تولید و کاهش کیفیت (۲۶ درصد)، عدم اطمینان از کیفیت قطعات به کار رفته در کالا (۲۳ درصد)، عدم خلاقیت در طراحی (۱۸ درصد)، بازار غیررقابتی داخلی (۷ درصد) می شود.

بر اساس اطلاعات منتشره مرکز آمار ایران، دلایل توجه مشتریان به لوازم خانگی خارجی از نگاه فروشندگان شامل کیفیت بالاتر (۲۲ درصد)، لوکس بودن (۲۰ درصد)، قیمت مناسب (۱۵ درصد)، قابل اعتماد بودن (۱۵ درصد)، خدمات پس از فروش بهتر (۸ درصد)، توصیه سایر مصرف کنندگان (۶ درصد)، تبلیغات (۵ درصد)، مصرف انرژی پایین تر (۴ درصد)، توصیه فنی فروشنده (۳ درصد) و سایر دلایل ۲ درصد، است.

با این حال، به اعتقاد فروشندگان لوازم خانگی عوامل موثر بر افزایش تمایل به خرید لوازم خانگی بدین شرح است: افزایش کیفیت (۵۲ درصد)، کاهش قیمت (۲۸ درصد)، جذابیت ظاهری (۹ درصد)، افزایش خدمات پس از فروش (۴ درصد)، فروش اقساطی (۴ درصد)، برندسازی (۳ درصد).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =