به گزارش کارآفرین نیوز؛ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با روزنامه ایران موضوعاتی را پیرامون اشتغالزایی، بازنشستگان، صندوق های بازنشستگی و ... بیان کرده که بخش هایی از آن در پی می آید.
فرصت اشتغال یک میلیونی
- آنچه دولت تعهد کرده سالانه یک میلیون فرصت شغلی به طور متوسط محقق خواهد شد، اما من معتقدم حتی اهداف بالاتر از این را هم میتوانیم محقق کنیم.
- زیستبوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران بهعنوان بستر اصلی فعالیتهای اشتغالزا طراحی و در اولین جلسه شورایعالی اشتغال به ریاست رئیسجمهور رونمایی و تصویب شد که بستری برای تعامل بیش از ۷۰ دستگاه حاکمیتی بهعلاوه تشکلهای بخش مردمی و بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال خواهد بود. در چهارچوب این زیستبوم ۱۸۰ طرح اشتغالزا به عنوان اطلس طرحهای اشتغالزای کشور طراحی شده و در حال اجرایی شدن است که عملیاتی شدن آنها یک دوره ۱۸ ماهه یعنی از نیمه امسال تا پایان ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. زیستبوم خلاء اصلی ما در برنامههای اشتغال بوده و دستگاههای متولی، به صورت جزیرهای کار میکردند و در تعامل سیستماتیک با هم قرار نداشتند... دیگر فعالیت کور نخواهیم داشت. پیش از این فعالیتهای ما در حوزه اشتغال کور بود و به همین دلیل اثر لازم را نداشت.
تسویه دیون جاری صندوقها در همان سال
- یکی از محورها در ارتباط با بحران صندوقها درباره نظم و انضباط مالی دولت در تعهداتی است که به این صندوقها دارند. دولت بدهیهای گذشته و دیون جاری به این صندوقها دارد که ما در دولت مطرح کردیم که تسویه این بدهیها در دو محور عملیاتی خواهد شد، یکی اینکه دولت دیون جاری را در همان سال تسویه کند و دوم این که مطالبات گذشته را هم در یک دوره زمانی ۵- ۴ ساله تسویه کند.
- اتفاق مهمی که در این دولت افتاده این است که دولت هم پذیرفته که بدهیهای مالی خود را به صندوقها تسویه کند و هم انسداد مالی را در تمام سالهای بعد برطرف کنند. تضمین حقوقی که دولت در آن رفع انسداد مالی در سالهای بعد را مدنظر داشته باشد و این جزء موضوعاتی بود که در نشست سران قوا باید تصمیمگیری شود اما مهم این است که دولت این مسئله را پذیرفته است....ما تا سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ بحران صندوقها را نداشتیم اما در سالهای گذشته، اولاً بازدهی صندوقها و شرکتها آنطور که باید رشد نکرد، ثانیاً تعهدات قانونیای بر صندوقها بار شد که منابعی برای آنها لحاظ نشده بود.
نظمبخشی به پرداخت حقوق بازنشستگان
- یکی از دستاوردهایی که دیده نشد و کسی به آن توجه نکرد پرداخت بموقع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. ما در گذشته مواردی داشتیم که تا چند روز هم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بهدلیل معیوب بودن حساب و کتاب مالی به تعویق افتاده بود و بخش زیادی از پرداخت حقوق بازنشستگان از طریق استقراض از بانکها و وام گرفتن انجام شد که این دوره منظم شد و حتی یک ساعت پرداخت حقوق بازنشستگان عقب نیفتاد. کل حقوقی که دولت به کارکنان خود پرداخت میکند ۵۰ هزار میلیارد تومان است و فقط حقوقی که به بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی پرداخت میکنیم ۳۰ هزارمیلیارد تومان یعنی معادل ۶۰ درصد کل حقوقی است که دولت به حدود دو میلیون کارمند پرداخت میکند و عدد بزرگی است.
بیمه ناباروری و بیمه زنان خانهدار و دانشجویان
- یکی از این موارد پوشش بیمه ناباروری است. صدها زوج نابارور در کشور داریم که به خاطر هزینههای بالا اقدام به درمان نمیکردند و بیمه ناباروری در همین دولت تصویب و اجرا شد، الان دستورالعملها در وزارت بهداشت نهایی و ابلاغ شده و مراجعهکنندگان و بیمه شدگان تأمین اجتماعی تشکیل پرونده میدهند و پرداختها انجام میشود. به عزیزانی که اطلاعی از فرایندها ندارند، توصیه میکنم به وب سایت سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند و در جریان جزئیات قرار گیرند. یکی دیگر از کارها بیمه خانواده ایرانی بود که زنان خانهدار با پرداخت، ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد بیمه شوند و بازنشستگی داشته باشند این اتفاق در این دولت تسریع شد. درباره بیمه دانشجویان هم در تفاهم با وزارت علوم این موضوع تسریع شد و مشابه زنان خانهدار آنها هم با پرداخت ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد از حق بیمه میتوانند دوران دانشجویی را بهعنوان سابقه کاری خود لحاظ کنند که در این زمینه منابع بخش دولتی و تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.در ارتباط با خدمات درمان بازنشستگی هم سعی کردیم کارهایی انجام شود برای مثال با افزایش تعهدات بیمهای سهم پرداخت سازمان ۳۰ درصد بوده که به ۵۰ درصد افزایش داده شد و درباره بیماران خاص در شورای عالی بیمه و نظر موافق ما مصوب شد که عمده هزینههایشان پوشش داده شود.
- درباره مشاغل خانگی هم کاری از جنس اصلاح زیست بوم انجام شد. ما بهعنوان رئیس ستاد مشاغل خانگی، متولیان مجوز اینگونه مشاغل را جمع کردیم و از آنها خواستیم صدور مجوزها را تسریع کنند، مصوب شد که مجوز مشاغل خانگی ظرف ۳ روز انجام شود و اگر دستگاهها ظرف سه روز مجوز را در سامانه بارگذاری نکنند، سامانه بهصورت اتوماتیک مجوز را صادر کند. برنامهنویسی این سامانه مراحل پایانی را طی میکند و تا اوایل اسفند راهاندازی میشود.
دستمزد کارگران
- جلسات شورای عالی کار ماهانه و سر وقت برگزار شود که انجام شد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی شنبه سوم هر ماه ساعت ۶ تا ۸ بعد از ظهر در دفتر بنده جلسه دارند، کمیته حقوق و دستمزد ذیل این شورا تشکیل شده و نمایندگان جریانهای کارگری و کارفرمایی عضو شورا و کارشناسان و پژوهشگران حضور دارند. در جلسات قبل درباره سبد معیشتی کارگران که از فاکتورهای اصلی تعیین حقوق در سال ۱۴۰۱ خواهد بود بحث و گفتوگو شد. ما به عنوان دولت ناظر هستیم و فضا را فراهم میکنیم که کارگران و کارفرماها خودشان با هم بنشینند در یک فضای منطقی علمی و عادلانه مذاکره کنند و امیدواریم تا قبل از پایان سال دستمزد تعیین شود. دولت در این زمینه تعیین کننده نیست و کاتالیزور هستیم، هر چند عدهای میگویند دولت بزرگترین کارفرما است و براساس اعلام سازمان امور اداری و استخدامی ۳۰۰ هزار نفر نیروی قراردادی داریم و حقوق شان وابسته به تصمیم شورای عالی کار خواهد بود، اما به هر حال ما صرفاً تسهیل کننده توافق گروههای کارگری و کارفرمایی هستیم تا توافق به نحوی ایجاد شود که هم معیشت کارگران تامین و هم امنیت شغلی آنها حفظ شود و کارفرماها تحت فشار قرار نگیرند که بخواهند اقدام به تعدیل نیرو کنند.
- متاسفانه ضمن احترام به عزیزانی که در گذشته در این وزارتخانه مدیریت کردند و مدیران دست پاک و قوی که در این وزارتخانه بوده و هستند و تعدادشان هم کم نیست، اما نوع نگاهی که به مجموعههای اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه در سنوات گذشته حاکم بوده، لزوماً مبتنی بر صرفه و صلاح بازنشستگان، بیمهشدگان و اعضای صندوقها نبوده و در انتصابها به وفور انتصابهای سیاسی و بر اساس سفارشهای خاص و انتصاب مبتنی بر اینکه جریانی -مثلاً جریان رسانهای -همراه شوند، دیده میشود.
فیشهای نجومی
- یکی از مجراهای فساد که بسیار هم گفته شده و ناراحتکننده است، فیشهای نجومی و حقوقهای آنچنانی است. همان روزهای اولی که کارمان را شروع کردیم به همه صندوقها و شرکتها ابلاغ کردم که فیش حقوقی مدیران در سطوح مختلف را برایم ارسال کنند. در بررسیهایمان متوجه شدیم بر اساس قواعد و چهارچوبها حقوق نامتعارف نداریم، اما با بررسی بیشتر متوجه شدیم اتفاق دیگری در حال رخدادن است و بخش زیادی از این افراد وجوهی خارج از فیش حقوقی مثلاً سکه و کارت اعتباری دریافت میکنند. برای مثال فردی که ۲۰ میلیون تومان بر اساس فیش حقوقی دریافت میکند، ماهانه از ۵۰ تا حتی ۱۰۰ میلیون تومان هم کارت هدیه یا سکه دریافت میکند یا در قالب تصویب بودجههای محرمانه پرداختهایی صورت گرفته که درباره آن به هیچ جا هم پاسخگو نبودند.
- روزهای اولی که به وزارتخانه آمدم متوجه رفت و آمد تعدادی خودروی سراتو به وزارتخانه شدم، سؤال کردم گفتند که این سراتوها را از صندوقها و شرکتها برای معاونین گرفتیم. گفتم خیلی اشتباه کردید! این کار شرعاً و قانوناً غیرمجاز است، این صندوقها و شرکتها دولتی نیستند بلکه متعلق به مردم و بیمهشدههای تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوقهای بازنشستگی، روستاییان و عشایر، صندوق فولاد و... هستند، گفتند خوب خودرو نداشتیم چهکار میکردیم؟ گفتم مدیران پیاده رفتوآمد میکردند. اجازه نداشتید خودرویی که متعلق به مردم و صندوقها است به معاونان اختصاص دهید و دستور دادم همه را برگردانند. تأسفبارتر اینکه میگفتند چون خودرو متعلق به صندوقها بوده نمیتوانستیم پول بنزین و هزینههای جانبی آنها را هم بدهیم و بنزین و هزینهها نیز از همان صندوقها تأمین میشد. ارتزاق وزارتخانه از صندوقها و شرکتهای زیرمجموعه یکرویه بوده و حتی شاید حجم و مبلغ برخی از این موارد نجومی هم نباشد، اما ذات این اتفاق غیرقانونی و غیرشرعی بود و بخشنامه کردیم که هرگونه ارتزاق از صندوقها و شرکتها در وزارتخانه ممنوع است.
نظر شما