استارت‌آپ‌های فین‌تک بخش جدایی ناپذیر از صنعت بانکداری و مالی محسوب می‌شوند، با این وجود جذب سرمایه خطرپذیر، رگولاتوری، بازاریابی، امنیت سایبری و ... از اصلی‌ترین چالش‌های این استارت‌آپ‌ها شناخته می‌شوند.

چالش‌های استارت‌آپ‌های فین‌تکی

به گزارش کارآفرین نیوز، فین‌تک به کاربرد نوآورانه فناوری در خدمات مالی اشاره دارد و استارت‌آپ‌های این حوزه در تلاش هستند ارتباط کاربران خدمات مالی را با فناوری‌های روز دنیا افزایش دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فین‌تک برای فناوری مورداستفاده در سیستم‌های back-end موسسات مالی معرفی شده بود، اما پیشرفت‌های این حوزه سبب شد که به‌ کارگیری از آن بسیار گسترده شود و حتی پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که در آینده‌ای نزدیک، امکان مبادله سهام، مدیریت سرمایه، پرداخت حق بیمه و ... نیز برای این فناوری فراهم خواهد شد.

با وجوداینکه استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک در حال افزایش بوده و گرایش به این حوزه بسیار بالا است، اما این استارت‌آپ‌ها با چالش‌های چندگانه‌ای مواجه هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

جذب سرمایه خطرپذیر

سرمایه‌گذاری خطرپذیر به تأمین سرمایه برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا که مستعد جهش و رشد هستند، اشاره می‌کند.

فین تک

استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود باید به دنبال سرمایه‌گذار بوده و این امر با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر (منفرد یا سازمانی) محقق می‌شود.

بااین‌وجود پیداکردن و جلب نظر سرمایه‌گذاران امر پیچیده و سختی محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، شرکت‌های مختلف در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر رویدادهای استارت‌آپی را برگزار و از تیم‌های برتر حمایت می‌کنند با این‌ وجود، جذب این سرمایه از اصلی‌ترین چالش‌های استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک محسوب می‌شود.

رگولاتوری

فناوری دارای خاصیت تغییر است و همین دگرگونی و تغییر سبب می‌شود که بسیاری به مقابله با آن بپردازند. در واقع هنگامی که یک فناوری ظهور می‌کند، قدرت بازیگران برهم می‌خورد و این امر سبب مقابله و مبارزه با آن می‌شود.

از سوی دیگر، فناوری‌های نوین به‌ واسطه تازه‌ وارد بودن، از قاعده و قانونی برخوردار نبوده و این امر چالش بزرگی برای آنان محسوب می‌شود، به همین منظور برای حل مشکلات قانونی فناوری‌های نوین، رگولاتوری را پیشنهاد کرده‌اند.

رگولاتوری

رگولاتوری به معنی تنظیم رفتار یا چیزی به‌ منظور اصلاح و رسیدن به حد مطلوب بوده و براین‌اساس رگولاتور یا مقررات گذار نیز کسی است که جهت این امر در تلاش است.

از سوی دیگر رگولاتوری در ایران به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره دارد که باید به مسائل حوزه فین‌تک ورود کند.

باید گفت، رگولاتوری نقش کلیدی در رشد فین‌تک‌ها در جهان داشته است به طور مثال در انگلستان قوانینی که برای بازبودن داده و حمایت از مشتری در صنعت مالی اعمال شده است، به توسعه اکوسیستم فین‌تک‌ها کمک شایانی کرده است. به طور کل وجود محرک قانونی قدرتمند سبب توسعه حوزه‌های جدید شده و شرکت‌های سنتی را وادار می‌سازد در این مسیر حرکت کنند.

بازاریابی

بازاریابی چالش مشترک در میان تمامی کسب‌ و کار بوده است بااین‌وجود در حوزه فین‌تک بازاریابی یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود.

شاید بتوان گفتن عدم اعتماد مردم به بانکداری اینترنتی مهم‌ترین سد در این مسیر بوده و در صورت شکست این سد بزرگ، رشد استارت‌آپ‌های این حوزه بیشتر خواهد شد. نکته دیگر به حضور شرکت‌ها و نام‌های تجاری دیگر در بازار بوده که این امر رقابت را در میان استارت‌آپ‌ها حوزه فین‌تک شدیدتر کرده است.

فین تک

با این اوصاف استارت‌آپ‌های فین‌تکی ابتدا باید کیفیت خود را افزایش دهند به‌ گونه‌ای که تمام نیازهای مشتری در حوزه مالی را پوشش دهند، پس از آن با یک استراتژی صحیح بازاریابی نظیر کمپین‌های تبلیغاتی، به دنبال جذب مشتری باشند.

البته مسئله کاربران فعلی و حفظ مشتری نیز بسیار مهم بوده و این استارت‌آپ‌ها با تحلیل و دسته‌بندی مشتریان قادر خواهند بود، خدمات خود را با مشتریان فعلی افزایش داده و مانع خروج آنها از کسب‌وکار خود شوند.

امنیت سایبری

در مسائل مالی مهم‌ترین دغدغه افراد به بحث‌های امنیتی مربوط است. در واقع برخلاف بانک‌های که از دوربین، نگهبان، گاو صندوق و ... بهره می‌برند در حوزه فین‌تک و بانکداری مجازی، چنین عناصر حفاظتی وجود ندارد در نتیجه آسیب‌پذیری این حوزه بیشتر خواهد شد.

حتی فراتر از مسائل مالی، در بانکداری مجازی، اطلاعات شخصی مردم نیز در خطر است. هرچند احراز هویت دومرحله‌ای، رمزگذاری داده‌ها، آنالیز رفتار کاربران، به‌روزرسانی سیستم، تست نفوذ، نظارت دائمی و ... در استارت‌آپ‌های فین‌تکی موردتوجه است، اما همچنان مسائل امنیتی از اصلی‌ترین چالش‌ها حوزه فین‌تک محسوب می‌شوند.

دیگر چالش‌های حوزه فین‌تک

بررسی صحبت‌های متخصصان حوزه فین‌تک حکایت از این دارد، مسئله مالکیت فکری و فناوری، مدل کسب‌وکار، مسائل حقوقی، برندهای بزرگ و ... از دیگر چالش‌های این صنعت شناخته می‌شود.

در صورتی‌ که به دنبال ورود به حوزه فین‌تک و راه‌اندازی استارت‌آپ خود هستید ابتدا در چالش‌های این صنعت را به‌دقت بررسی کنید و سپس وارد این حوزه شوید. بی شک برنامه‌ریزی اولیه در کنار شناخت چالش‌ها، مسیر رشد استارت‌آپ را هموار و موفقیت را برای شما تضمین خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =