به گزارش کارآفرین نیوز، این مفهوم که با عنوان هوش کسب و کار نیز شناخته میشود با بهرهگیری از دادههای موجود در خصوص عملکرد بخشهای مختلف یک شرکت، اطلاعات ارزشمند و قابل فهم ارائه میدهد.
هوش کسب و کار از فناوری و الگوریتمهای بسیار پیچیده جهت تجزیه و تحلیل و داده بهره میبرد، با بهرهگیری از هوش تجاری، اطلاعات به گزارشهای قابل فهم و مقایسهپذیر برای انسان تبدیل میشود.
این فرایند شامل یک دانش از تمامی عوامل موثر یک سازمان از قبیل رفتار، میزان مشتری، رقبا، عملیات داخل سازمان و شرایط اقتصادی است.
به صورت کلی هر کسب و کاری از قبیل شرکتهای تجاری، رستورانها، شرکتهای خدماتی، شرکتهای آیتی و ... که اطلاعات و دادههای قابلاندازهگیری و مقایسهای داشته باشد قادر خواهد بود از هوش تجاری استفاده کند.
تاریخچه هوش تجاری
هوش تجاری برای نخستینبار در سال ۱۹۸۹ توسط هاوارد درسنر از گروه گارتنر معرفی شد. در این سال، این واژه به عنوان یک عبارت پوششی برای اعمال روشهای تحلیل دادهها جهت پشتیبانی در فرایندهای تصمیمگیری تجاری مطرح شد.
به طور کلی میتوان گفت، هوش تجاری به دانشی گفته میشود که حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان است.
مراحل هوش تجاری
در طی مراحل هوش تجاری، اطلاعات اولیه سازمان دستهبندی و جمعآوری میشود و این دادهها پس از بازسازی، در انبار مرکزی ذخیره میشوند.
سپس تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور پیداکردن الگوهای تجاری صورت گرفته و در ادامه گزارش مفید و خلاصهای جمعآوری میشود.
از آنجایی که در این فرایند تمام دادهها در زمانها مختلف گردآوری و با یکدیگر مقایسه میشود، لذا با بهرهگیری از آن پیشبینی جهت بهبود بازدهی شرکت صورت میگیرد.
این نکته را باید در نظر گرفته که هوش تجاری به کاربران اعلام نمیکند که چه کاری باید انجام شود، بلکه فقط برای تولید گزارش بوده است به بیان دیگر هوش تجاری روشهایی را ارائه میدهد که بتوان دادهها را بهتر درک و از آن برای به دستآوردن بینش بهتر، بهره برد.
مزایای و معایب هوش تجاری
گزارشدهی منظم، افزایش بهرهوری، کاهش هزینه، تامین امنیت و پذیرش، تسهیل در تصمیمگیری و افزایش کیفیت رقابت از مزایای هوش تجاری است. این در حالی بوده که یکی از معایب اصلی هوش تجاری هزینه نسبتاً بالای آن به خصوص برای شرکتهای کوچک و متوسط است.
از طرف دیگر پیچیدگی پیادهسازی انبار دادهها یکی دیگر از معایب هوش تجاری است و این فرایند ممکن است سبب سختتر شدن رسیدگی به تکنیکهای تجاری شود.
جهت پیادهسازی هوش تجاری باید کل مجموعههای سازمان از دانش لازم برخوردار بوده و با یکدیگر در تعامل و همکاری باشند، در غیر این صورت نتیجه مورد انتظار حاصل نخواهد شد.
نظر شما