یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و ابتدا باید تکلیف بدهی این شرکت‌ها مشخص شده و سپس برنامه واگذاری عملیاتی شود.

زیان ۱۰۰ هزار میلیاردی؛ مانع بزرگ واگذاری خودروسازان

امیرحسن کاکایی در گفتگو با کارآفرین نیوز، با اشاره به دستور رئیس جمهوری درباره واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا به بخش غیردولتی ظرف ماه های آتی، اظهار کرد: تعیین تکیلف مدیریت این شرکت ها طی چند ماه امکان پذیر است، اما مسئله مهم تر از آن نحوه و قیمت واگذاری و اهلیت داشتن خریداران است.

وی افزود: از سویی احتمال می رود در اصل، واگذاری مدیریتی در شرکت های مذکور صورت نگیرد چرا که رئیس جمهوری طی روزهای گذشته دستوراتی به خودروسازان داده که برخی از آن ها برنامه های ۶ ماه آتی و حتی تمام سال ۱۴۰۱ ایران‌خودرو و سایپا را تعیین کرده و از طرفی خواستار تسریع در واگذاری مدیریت دولتی این شرکت ها شده که نشان دهنده تناقض هایی در برنامه های آتی این مجموعه ها است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اگر قرار است شرکت های خودروساز واگذار شوند، دولت حق دخالت در برنامه های آینده آن ها را ندارد و نمی تواند برای بخش خصوصی که قرار است خریدار این مجموعه ها باشد، تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: همچنین، به محض واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی، دولت دیگر نمی تواند برنامه های خود را به خریداران این مجموعه ها که غیر دولتی هستند تحمیل کند، مگر اینکه این واگذاری به طور واقعی اتفاق نیافتد و سهامداران شبه دولتی بخواهند مدیریت این مجموعه ها را برعهده گیرند و فقط اسم مدیریت از دولتی به غیردولتی تغییر کند.

کاکایی خاطرنشان کرد: خودروسازان در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و دولت به جای اینکه بخواهد واگذاری را در کوتاه ترین زمان انجام دهد، ابتدا باید به فکر جبران این ضرر و زیان باشد نه اینکه روی تسریع در تعیین مدیریت غیردولتی تاکید داشته باشد و در عین حال، برنامه های اجرایی دو خودروساز مذکور را تعیین و ابلاغ کند.

خودرو

وی گفت: جدای از این، با وضعیت کنونی صنعت خودروسازی تحقق سه دستور دیگر رئیس جمهوری مبنی بر افزایش حداقل ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ و توقف تولید ۳ خودروی قدیمی و تولید و عرضه ۳ خودروی جدید با کیفیت، غیرممکن است و احتمال اجرای کامل این دستورات با وجود تغییر مدیریت شرکت بسیار پایین است.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است، واگذاری دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در شرایط کنونی، اشتباه است و جز وارد آوردن زیان بیشتر به صنعت خودروسازی دستاورد دیگری ندارد چرا که مدیریت این شرکت به دست سهامداران شبه دولتی می افتد و همچنان شاهد قیمت گذاری دستوری در این بازار خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =