به گزارش کارآفرین نیوز، به شاخهای از تجارت الکترونیک که تمامی فرایندهای خرید مانند، تبلیغ، پیداکردن محصول، خرید و فروش و حتی پرداخت در بستر شبکههای اجتماعی انجام میشود، سوشال کامرس گفته میشود.
به عبارتی این نوع تجارت نقطه اتصال و همراهی کامل تجارت الکترونیک با پلتفرمهای شبکه اجتماعی است.
تفاوت اصلی سوشال کامرس با دیگر تجارتهای آنلاین در این بوده که به دلیل رشد فوقالعاده فناوری و افزایش به کارگیری از تلفنهای همراه هوشمند و شبکههای اجتماعی، این انگاره میتواند تجربه کامل و منسجمی از تجارت را به صورت آنلاین میسر سازد که در این تجربه رضایت کسب و کارها و مشتری افزایش پیدا میکند.
البته ذکر این نکته ضروری است که شبکههای اجتماعی تنها کانال فعالیت سوشال کامرس نبوده، اما نقش حیاتی را در آن ایفا میکنند. در واقع از آنجایی که شبکههای اجتماعی به عنوان اصلیترین بستر تعامل با برندها بوده، لذا اگر نام تجاری قصد گسترش فعالیت خود در حوزه سوشال کامرس را دارد، باید حساب ویژهای بر روی شبکههای اجتماعی باز کند.
البته در خصوص سرمایهگذاری در سوشال کامرس، باید مواردی نظیر محتوای خلاق، تنظیم استراتژی مدیریت رسانه، تقویت تعاملات با مخاطب و بررسی نرخ تبدیل موردتوجه قرار گیرد به عبارتی سرمایهگذاری در این حوزه نیازمند استراتژی چابک و هوشمندانه است. اما مفهوم سوشال کامرس از کجا شکلگرفته است؟
برای اولینبار شرکت yahoo در سال ۲۰۰۵ با افزودن چند قابلیت به تارنمای خود، اولین پایگاه سوشال کامرس را راهاندازی کرد. در آن مقطع یاهو، امکان امتیاز دادن به محصولات و ثبت نظر در بخش فروشگاهی سایت خود را تعریف کرد.
چرا سوشال کامرس
نکته اصلی که باید گفت این بوده که شیوههای تبلیغ فعلی، قدیمی شده و به دلیل حضور گسترده افراد در سایتها و شبکههای اجتماعی نیاز به نوع جدیدی از تبلیغات احساس میشود.
از سوی دیگر بهترین نوع تبلیغ برای یک محصول یا خدمات، تعریف آن توسط گروه دیگری از مشتریان است و این امر سبب میشود افرادی که به دنبال خرید محصول یا دریافت خدمات باشند، با این تعاریف ترغیب شوند.
نکته دیگر این بوده که در شیوههای سنتی بازاریابی، تعامل و تبادل نظر با مشتری فراهم نبوده و دنیای نت و به خصوص بستر شبکههای اجتماعی این امر را ممکن ساخته ساخت، همین تعامل و تبادل سبب میشود که شبکه ارتباطی قوی ایجاد شود و این شبکه منجر به جذب مشتریان جدید خواهد شد.
پژوهشهای صورتگرفته حکایت از این دارد که ۸۳ درصد از افراد نامها تجاری موردعلاقه خود را با دوستان خود به اشتراک میگذارند، همچنین ۵۳ درصد از افراد تصویری از لباسهای خود را برای نزدیکان خود ارسال میکنند، این نزدیک ممکن است اعضای خانواده یا دوستان صمیمی باشد.
علاوه بر این ۸۵ درصد از خریدهای انجام شده در بستر دنیای نت، به پیشنهاد و توصیه سایر مشتریها صورت میگیرد، با این تفاسیر ایجاد یک شبکه میان مشتریان تأثیر بسیار بالایی دارد و مهمترین و بزرگترین وجه تمایز سوشال کامرس نسبت به سایر تجارتهای آنلاین همین موضوع است.
با اینکه سوشال کامرس مزایای فراوانی دارد، اما به طور قطع نمیتوان گفت که تمام خریدها در آینده به کمک این صنعت رخ خواهد داد، اما به طور قاطع میتوان گفت که به زودی خرید حضوری و خرید با بهرهگیری از سوشال کامرس به صورت همزمان انجام خواهد گرفت.
آمارهای رسمی حکایت از این دارد که بازار سوشال کامرس جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۴۹۲ میلیارد دلار بوده و پیشبینیها حکایت از این دارد که در سال ۲۰۲۵ با جهش ۲.۵ برابری به ۱.۲ تریلیون دلار خواهد رسید.
نظر شما