مدیران حوزه حمل و نقل اعلام کردند:‌ از مجموع ۶۵ شرکت حمل و نقل ریلی متقاضی دریافت تسهیلات کسب وکارهای متضرر از کرونا، تاکنون ۲۳ شرکت وام خود را دریافت کرده‌اند یعنی کمی بیش از یک سوم شرکت‌ها موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

کمتر از یک سوم شرکت های حمل ونقل ریلی تسهیلات دریافت کردند

به گزارش کارآفرین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، یکی از مهمترین آسیب‌های اقتصادی کرونا به صنعت حمل و نقل عمومی و به خصوص بخش ریلی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای شیوع کرونا، صنعت حمل و نقل ریلی کشور با کاهش ۸۰ درصدی تعداد مسافران و کاهش بیش از ۹۰ درصدی درآمد شرکت‌ها، مواجه شد. این امر سبب زیان حداقل یکهزار میلیاردی در ۴ماه نخست سال ۹۹ شده است.

تعداد مسافران ریلی در ۴ ماه نخست سال ۹۸ بیش از ۹ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر بوده و این تعداد در مدت مشابه سال ۹۹ به یک میلیون و ۹۳۵ هزار نفر رسیده است. ادامه شیوع کرونا شرکت‌های حمل و نقل ریلی را در معرض ورشکستگی قرار داد و سبب شد دولت برای حمایت از آنها بسته حمایتی ویژه در نظر بگیرد. به همین خاطر در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا، ۹۶۰ میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های حمل ونقل ریلی تخصیص داده شد. تا کنون  ۲۳ شرکت حمل و نقل ریلی توانسته‌اند تسهیلات درخواستی را دریافت کنند.

تسهیلات کرونایی ادامه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرد

محمد کریمی مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار گفت: شیوع کرونا و کاهش سفرهای ریلی صدمات بسیاری بر پیکره حمل و نقل ریلی وارد کرد و پرداخت تسهیلات حمایتی هرچند با سود ۱۲ درصد است اما برای نجات از برشکستگی شرکت‌ها مفید بود.

وی افزود: تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکنون نتوانسته‌اند از تسهیلات کرونایی استفاده کنند، زیرا به لحاظ تأمین وثایق بانکی، شرایط سختی برای دریافت وام وجود دارد.

کریمی ادامه داد: ما به علت اینکه شرکت مالک هستیم، توانستیم از تسهیلات کرونایی استفاده کنیم، زیرا مشکلی در تامین وثیقه نداشتیم اما تامین وثیقه برای بسیاری از شرکت‌ها مانع بزرگی است.

مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری و باری چوپار توضیح داد: تخصیص وام براساس تعداد واگن، مسافر و کیفیت خدمات و آیتم‌های این چنینی مشخص شد و شرکت ما ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.

وی افزود: ما در کل ۵۰۰ نیرو شاغل  داریم که با کمک این تسهیلات توانستیم حقوق آنها و بسیاری از معوقات را پرداخت کنیم. بنابراین باید تاکید کنم این تسهیلات ادامه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

کریمی ادامه داد: برای بازپرداخت تسهیلات باید تا پایان همه گیری کرونا تنفس اعلام شود، زیرا وقتی خدمات گردشگری تعطیل است و مسافرت جز در موارد ضروری انجام نمی‌شود ما چگونه باید کسب درآمد کنیم و أقساط را پرداخت کنیم.

وی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جدیت در تمامی قطارها و سفرها رعایت می‌شود و ما خود را ملزم به رعایت و اجرای دستورالعمل های بهداشتی می‌دانیم.

چالش شرکت‌ها، تامین وثیقه است

ابوالقاسم سعیدی مدیرعامل شرکت ریل سیر کوثر نیز گفت: تسهیلات کرونایی که به شرکت‌های حمل و نقل ریلی اختصاص پیدا کرد، کمکی حیاتی برای خروج از بحران برشکستگی شرکت‌ها بود زیرا درآمدها به صفر رسیده بود. هرچند درمسیر دریافت تسهیلات مشکلات مختلفی را تجربه کردیم.

 وی افزود: مشکل اصلی در مسیر پرداخت تسهیلات ریشه در بروکراسی منفی در نظام اداری کشور دارد و یکی از چالش‌های ما تامین وثیقه بود.

سعیدی تاکید کرد: همچنان بخشی از  تسهیلات تخصیص داده شده، هنوز پرداخت نشده است. طبق آخرین اطلاعات ما، شرکت رجا هم هنوز نتوانسته تسهیلات ۳۶۰ میلیاردی خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: البته این تسهیلات برای شرکت های حمل و نقل ریلی مسافر استفاده شده است زیرا فعالان حوزه بار که مشکل خاصی نداشتند و حمل بار ارتباطی به محدودیت‌های کرونایی پیدا نمی‌کرد و در این حوزه مشکل حادی رخ نداده است.

مدیرعامل شرکت ریل سیر کوثر تصریح کرد: پیشنهاد ما برای تامین وثیقه، در رهن قرار گفتن واگن ها بود که موافقت نشد. معتقدیم همانطور که ماشین می‌تواند در رهن بانک قرار گیرد خب واگن قطار هم می‌تواند. زیرا قابل مخفی کردن یا نابود شدن که نیست اما بانک موافقت نکرد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت ما برای دریافت وام در نهایت بخشی از وثیقه را نقدی پرداخت کرد و بخشی را هم با قرارداد لازم الاجرا که هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی مسوول بازپرداخت خواهند بود، ‌ تامین کردیم.

سعیدی گفت: ابتدای آذر تسهیلات ۲۵ میلیارد تومانی ما پرداخت شد اما محدودیت‌های کرونایی رفع نشده و همین امر سبب ادامه کاهش درآمد شبکه ریلی شده است. بخش ریلی بخش مستضعفی است و بازپرداخت تسهیلات در شرایط فعلی ممکن نیست.

وی تصریح کرد: سفرهای ما با نصف ظرفیت واگن‌ها انجام می‌شود و در یک کوپه ۴ نفره فقط  ۲مسافر پذیرش می‌شود.  بنابراین در بهترین حالت اگر با کل ظرفیت قطار سفر انجام شود ۵۰ درصد درآمد خود را در هر سفر از دست داده‌ایم. واقعیت این است که شرکت های حمل و نقل ریلی برای بازپرداخت تسهیلات مشکل جدی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =