با وجود نصب دوربین‌های مدار بسته متعدد در فروشگاه‌های خُرده فروشی، همچنان آمار سرقت از این فروشگاه‌ها بسیار بالا گزارش می‌شود که با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توان ضمن حفظ کرامت انسانی مشتریان، آمار سرقت را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

شیشه‌های هوشمند ایندایم؛ یک تیر و دو نشان

به گزارش کارآفرین نیوز، سرقت از خُرده فروشی ها و فروشگاه های بزرگ دنیا هر ساله، ضررهای هنگفتی به مالکان آنها وارد می سازد.

سیستم های نظارتی و ضد سرقت بسیاری در فروشگاه های کوچک و بزرگ تعبیه می شود تا از سرقت در این فروشگاه ها جلوگیری شود، اما گزارش مراکز امنیتی نشان می دهد همچنان آمار سرقت ها از اینگونه فروشگاه ها بسیار بالا است.

با آغاز دوران پاندمی که مردم موظف به استفاده از ماسک هستند، روند فزاینده سرقت از خرده فروشی ها به کرّات گزارش می شود. گاهی برخی از مشتریان نیز پوشش اضافی دیگری مانند کلاه بر سر دارند که شناسایی چهره را برای دوربین های مدار بسته مشکل می سازد.

سارقان مشتری نما نیز با آگاهی و سوء استفاده از این موضوع، به رفتارهای ناشایست خود ادامه می دهند.

دوربین های مدار بسته از جمله فناوری هایی هستند که امروزه در تمام فروشگاه ها نصب و به کار گرفته می شود. اما در فروشگاه های بزرگ مانند والمارت، تعدّد دوربین های نصب شده، سختی فرایند کنترل رفتارهای مشتری را به همراه دارد.

والمارت

چندی پیش والمارت، استفاده از نوع جدیدی از قفل های هوشمند را آغاز کرد که با تلفن هوشمند فروشندگان و کارکنان فروشگاه، باز می شد، سپس مشتری می توانست کالای مد نظر خود را بردارد.

مشتری پس از انتخاب محصول، باید به یکی از کارکنان فروشگاه اطلاع می داد تا پس از باز شدن قفل قفسه توسط وی، قادر به برداشتن کالای مدنظر شود.

گاهی مشتری برای خرید فقط یک یا دو قلم کالا به فروشگاه مراجعه می کرد اما به دلیل تعداد زیاد مشتریان، ناچار بود زمان قابل توجهی را در انتظار پاسخ یکی از کارکنان بماند. به همین دلیل از مراجعه دوباره به چنین فروشگاه هایی منصرف می شد.

گرچه استفاده از این شیوه، موجب کاهش نسبی سرقت از فروشگاه ها شد اما موجب اتلاف وقت مشتریان و از همه مهم تر، خدشه دار شدن کرامت انسانی آنان می شد.

متعاقب به کارگیری این شیوه ضد سرقت، مدیران این فروشگاه زنجیره ای متوجه کاهش چشمگیر مراجعات مشتریان و در نتیجه کاهش فروش شدند. در برخی از فروشگاه های بررسی شده، میانگین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش فروش به ثبت رسیده است.

بنابراین باید روشی استفاده شود که ضمن حفظ حداکثری شأن و کرامت انسانی مشتریان محترم و وفادار، کالاهای موجود در خرده فروشی ها از سرقت مصون بمانند.

حالا فروشگاه های بزرگ به استفاده از نوع جدیدی از قفل های هوشمند روی آورده اند تا هم از سرمایه خود محافظت کنند و هم وقت مشتریان، کمتر هدر رود.

شرکت ایندایم (Indyme) سال گذشته، شیشه های هوشمندی به نام Freedom Case تولید کرد که ضمن حفظ شان مشتریان، از سرمایه فروشگاه نیز محافظت می کند.

این سیستم با کمک اطلاعات دریافتی از مشتری می تواند در کسری از ثانیه، قفل شیشه حفاظتی را باز کند تا مشتری بدون نیاز به حضور و کمک کارکنان فروشگاه بتواند خرید خود را انجام دهد.

مشتری می تواند با وارد کردن شماره تلفن همراه خود یا شماره کارت وفاداری مشتریان، قفل شیشه هوشمند را باز نماید و کالای مدنظر را خریداری کند.

همچنین مشتری می تواند با قرار دادن چهره خود در مقابل اسکنر تشخیص چهره نصب شده بر روی شیشه نیز قفل شیشه هوشمند را باز کند.

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی این شیشه های هوشمند فقط به باز و بسته شدن شیشه ها ختم نمی شود.

دوربین های هوشمند تعبیه شده بر روی شیشه، مدت زمانی که درب قفسه باز است، تعداد کالایی که مشتری برمی دارد، تعداد مراجعات روزانه فرد به فروشگاه و هر قفسه را به تفکیک ثبت می کند.

به محض آنکه رفتار مشکوکی از افراد مشتری نما سر بزند، زنگ هشدار به صدا در می آید و به مسئولین و کارکنان فروشگاه نیز اطلاع رسانی می شود.

بدین ترتیب، شیشه های هوشمند ساخت ایندایم با یک تیر دو نشان می زنند: حفظ احترام و کرامت انسانی مشتریان و پیشگیری از وقوع سرقت در فروشگاه های خُرده فروشی.

بر اساس این گزارش، والمارت (Walmart)، لاوز (Lowe’s) و بِست بای (Best Buy) از جمله فروشگاه های خُرده فروشی بزرگ هستند که در حال تجهیز تمام فروشگاه های خود به این شیشه های هوشمند هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =