در حالی‌ مدیرعامل سازمان تعاون روستایی از صادرات آلوی ایرانی با نام افغانستان انتقاد کرده که این موضوع جدید نیست و کارآفرین نیوز در سال گذشته نیز ضمن برشمردن برخی آسیب‌ها و مخاطرات کشاورزی ایران، نسبت به صادرات آلوی ایرانی به نام افغانستان هشدار داده بود.

تکرار صادرات آلوی ایرانی به نام افغانستان!

به گزارش کارآفرین نیوز؛ اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اخیرا اعلام کرده که محصول آلوی درجه یک ایرانی با برند یکی از کشورهای همسایه بسته‌بندی و صادر می‌شود، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی برای جلوگیری از این نوع صادرات تاکید کرده که با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی که وزیر جهاد کشاورزی برای خرید توافقی در نظر گرفته است، از روز ۲۳ فروردین به صورت رسمی عملیات خرید توافقی محصول آلو آغاز می‌شود و برای جلوگیری از هرج و مرج، یک انبار مرکزی متروکه ۳ هکتاری در نظر گرفته شده تا موقتا یک پایگاه صادراتی در این منطقه ایجاد شده و کار شروع شود.

قادری فر، خرید توافقی را عاملی برای جلوگیری از دلالی و سوداگری عنوان کرده و از اجاره دستگاه سورت و بسته بندی طی هفته آینده خبر داده است.

این سخنان در شرایطی بیان می شود که ایران در دهه گذشته و بر اساس مطالعات سال ۲۰۱۳ جزو ۵ کشور نخست تولیدکننده آلو در دنیا در کنار کشورهای چین، صربستان، رومانی و شیلی قرار داشته است و جالب اینکه پیش از آن و در سال ۲۰۰۸ بر اساس گزارش کتاب حقایق جهان و فائو، در میان ۱۰ کشور نخست پس از کشورهای چین، آمریکا، صربستان، رومانی، شیلی، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا و هند قرار داشته، اما در مجموع به دلیل کم توجهی به زنجیره فروش و عرضه و همچنین صادرات، کشاورزان هر ساله زیان های زیادی را متحمل می شوند.

آلو

مزیت نسبی صادرات آلو یا سرمایه‌گذاری در رمزارز؟

کارآفرین نیوز در گزارشی که در سال گذشته منتشر شد به برخی آسیب های کشاورزی اشاره کرد و صادرات آلوی ایرانی به نام کشور افغانستان را از جمله این آسیب ها دانست که دامن کشاورزی ایران را گرفته است.

شهر "خَرو" در ۱۸ کیلومتری نیشابور به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده آلو در کشور است و به "قطب تولید آلو در ایران" معروف است، اما به علت نبودن مکان مشخص برای خرید و بسته‌بندی محصولات، دلالان و واسطه‌ها آن را به کمترین قیمت از کشاورزان خریداری می‌کنند و باعث می شوند سود حاصل از تولید این میوه برای کشاورزان، بسیار ناچیز شود.

کمبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی در قطب تولید این میوه نیز مشکل دیگری است که از سوی تولیدکنندگان مطرح می‌شود به طوری که سال هاست این مشکلات گریبانگیر کشاورزان است تا امکان صادرات این میوه فراهم نشود، بالاخص اینکه تنوع بخشی به محصولات صادراتی و افزایش آن از راهکارهای اصلی توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه است.

تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که تنها ۱۶ کشور دنیا از مزیت نسبی آشکارشده نسبت به نقش و جایگاه آن محصول در صادرات کل هر کشور برای صادرات آلو برخوردارند، به طوری که کشورهای شیلی، تاجیکستان و آرژانتین در رده های نخست قرار دارند و ایران در رتبه سیزدهم از مزیت نسبی صادرات آلو قرار دارد.

بر اساس نظر کارشناسان، ایران از پتانسیل بیشتری برای تولید و صادرات آلو برخوردار است و هنوز آن طور که باید در عرصه تجارت جهانی آلو نقش ندارد و نتوانسته مزیت نسبی خود را محقق نماید.

آلوی ایرانی

در واقع در حالی که ایران در میان ۵ کشور نخست تولیدکننده آلو قرار دارد اما رتبه شاخص مزیت نسبی آشکار شده آن ۱۳ است و وقتی این رتبه بر اساس شاخص دیگری با توجه به نسبت به سهم تولید آلوی ایران در جهان محاسبه می شود، رتبه ایران به ۲۶ تنزل می یابد.

در واقع، این تفاوت رتبه از یک سو از آنجا ناشی می شود که مقدار صادرات کل ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است و مهم تر از آن، این است که پتانسیل صادرات آلوی ایران بیش از مقدار فعلی است.

به عبارتی می توان گفت در حالی که رتبه مزیت نسبی آشکار شده صادرات آلوی ایران نسبت به GDP کل کشور ۱۶ است این رتبه نسبت به GDP بخش کشاورزی ۲۶ است.

افزایش مزیت نسبی تولید محصولات کشاورزی نه تنها می تواند برای صادرات ملی مناسب باشد، بلکه همانطور که پیش از این تاکید شده بود، ریسک بالا در سودآوری از یک سو و فقدان برنامه ریزی لازم از سوی دیگر، باعث شده که سرمایه گذاران رغبت چندانی به بخش کشاورزی نشان ندهند تا جایی که کشاورزان هم در سایر حوزه ها مانند بورس و رمزارز سرمایه گذاری کنند!

////////////////////

تهیه و تنظیم از امیر بابایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =