دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: توسعه صنعت قطعه‌سازی نیاز به بروزرسانی تکنولوژی و فناورهای تولید، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات جدید دارد.

نهضت ساخت قطعات دانش‌بنیان صنعت خودرو

به گزارش کارآفرین نیوز، صنعت قطعه سازی همچون خودروسازی طی سال های اخیر و به واسطه تحریم ها متحمل زیان هایی شده با این حال، قطعه سازان برای اینکه چرخ این صنعت بچرخد اقدام به داخلی سازی بسیاری از قطعات کردند.

شرایط نامناسب اقتصادی، کمبود نقدینگی، کمبود مواد اولیه و... از دیگر چالش هایی هستند که قطعه سازان در این سال ها با آن درگیر بودند.

با این حال، در راستای تقویت نهضت ساخت داخل به راه خود ادامه دادند؛ هر چند که برخی از واحدهای قطعه سازی به دلیل زیان دهی مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شدند اما هنوز امید به بهبود وضعیت این صنعت وجود دارد.

آرش محبی نژاد؛ دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در خصوص وضعیت این صنعت، اظهار کرد: از زمان اعمال تحریم های اقتصادی، با اینکه شرایط فعالیت برای تولیدکنندگان و صنعتگران سخت تر شده، اما قطعه سازان از این فرصت استفاده کردند و به داخلی سازی بخشی از قطعاتی که پیش از این وارد می شد، پرداختند.

وی با بیان اینکه به واسطه تحریم ها واردات مواد اولیه و ملزومات تولید سخت شده است، اظهار کرد: کمبود نقدینگی یکی از مسائلی است که قطعه سازان طی سال های اخیر با آن مواجه بودند و نیاز به رسیدگی دارد؛ لازم است به این منظور مشوق هایی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود.

محبی نژاد ادامه داد: توسعه صنعت قطعه سازی نیاز به بروزرسانی تکنولوژی و فناورهای تولید، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات جدید دارد و قطعا با اینکار شاهد افزایش تیراژ در صنعت خودرو نیز خواهیم بود چرا که گلوگاه اصلی تولید خودرو در حال حاضر، داخلی سازی قطعات است.

وی با اشاره به اینکه واردات قطعات قاچاق به معضلی جدی تبدیل شده است، تصریح کرد: به دلیل نبود نظام شناسایی و ردیابی در سیستم توزیع قطعات، قطعات قاچاق بی کیفیت و بی شناسنامه در بازار وجود دارد و به علت قیمت پایین تر این قطعات از نمونه های با کیفیت، مردم فریب می خورند و بدون در نظر گرفتن اینکه ممکن است با مصرف قطعات بی شناسنامه استهلاک خودرو را بالا برده و بعد از مدت کوتاهی باید به تعویض آن قطعه و پرداخت هزینه ای دوباره برای تامین آن بپردازند، اقدام به خرید آن ها می کنند.

قطعه سازی

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: قطعا قیمت قطعه با کیفیتی که از مبادی رسمی وارد می شود و یا قطعه ای که در داخل تولید شده، بیش از قطعات قاچاق است و یکی از راه های تشخیص سطح کیفی این لوازم هم همین اختلاف قیمت های عجیب است.

وی گفت: باید شرایط طوری فراهم شود که نهضت ساخت داخل در صنایع به خصوص صنعت قطعه سازی ادامه پیدا کند و حتی اگر برجام احیا شد، این صنایع آسیب نبیندند.

لازم به ذکر است، توجه به بارکد کالا و نشان استاندارد، بسته بندی محصول، خرید از مراکز معتبر، توجه به آلیاژ به کار رفته در قطعه و نوع پرچکاری و جوشکاری و نوشتار روی قطعه از جمله مواردی هستند که به مصرف کننده کمک می کنند قطعه قاچاق را از اصلی تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =