فرهنگ استارتاپی تعیین‌کننده این موضوع است که افراد تیم چه تصمیماتی را اتخاذ نمایند و احساس آنان نسبت به محیط کار خود چگونه باشد.

فاکتورهای سازنده فرهنگ استارت‌آپی

به گزارش کارآفرین نیوز، فعالیت و مدیریت در استارتاپ‌ها نیازمند فرهنگ مشخصی دارد که برای درک آن ابتدا باید معنی فرهنگ را بررسی کرد.

فرهنگ، ارزش‌ها، هنجارها و نحوه افراد بین افراد یک جامعه را شامل می‌شود و فرهنگ کسب‌ و کار نیز ارزش‌های مشترک سازمانی بوده که افراد به آن پایبند بوده و بر مبنای آن نحوه تعامل خود با یکدیگر و مشتریان را بنا می‌نمایند.

از سویی فرهنگ کسب‌ و کار همان ارزش‌هایی بوده که استارتاپ یا شرکت به آن معتقد بوده و نحوه فعالیت خود را بر مبنای آن پیش می‌برد.

چهار فاکتور در فرهنگ استارتاپی

به‌ طور کلی می‌توان چهار فاکتور را در فرهنگ استارتاپی در نظر گرفت.

فرهنگ استارتاپی

اولین موضوع به چابکی مربوط می‌شود. به بیان دیگر، اطلاعات و فرایندهای کسب کار، به‌ صورت بدون وقفه در جریان باشد و اعضای تیم به شکل صحیح فرهنگ سازمان و سلسه‌ مراتب را درک کنند.

دومین موضوع به وظایف چندگانه مربوط می‌شود. استارتاپ‌ها برخلاف شرکت‌های بزرگ و مادر، سلسه‌مراتب مفهومی نداشته و دارای ساختاری مسطح است.

در چنین ساختاری، انجام چند کار به شکل هم‌زمان توسط اعضای گروه انجام خواهد شد.

کار گروهی به‌ عنوان سومین فاکتور شناخته می‌شود. شرایط استارتاپ‌ها به‌ گونه‌ای بوده که اعضای آن باید تفاوت‌های یکدیگر را پذیرا باشند.

در واقع افراد باید نظرات مخالف خود را شنیده و در خصوص آن بحث و گفت‌ و گو نمایند.

با وجود اینکه تعارض بسیار سازنده است، اما در صورتی‌ که مسائل شخصی در آن لحاظ شود و همکاری بر اساس اعتماد و امنیت نباشد، نابودی استارتاپ را به دنبال دارد.

فاکتور چهارم خلاقیت و اشتیاق است، تحقیقات بیانگر این نکته است که بیشتر استارتاپ‌ها بر پایه این دو عامل تشکیل شده و خلاقیت و اشتیاق تاثیر مستقیم بر رشد و موفقیت کسب‌ و کارها دارد.

بی‌تردید علاقه به ایده کسب‌ و کار رکن اساسی بوده که گروه‌های استارتاپی را به تعامل و همکاری با یکدیگر سوق می‌دهند، این عامل سبب می‌شود اعضای تیم از کار خسته نشده و انگیزه آنها از دست نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =