به گزارش کارآفرین نیوز، علیرضا پیمان پاک در گفتگویی تلویزیونی در خصوص وضعیت واردات کشورهای عضو اوراسیا، تصریح کرد: واردات پنج کشور عضو اوراسیا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که در سال گذشته سهم ایران در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار (۱.۲ میلیارد دلار) بوده و در سالهای اخیر نیز عددی بین یک تا ۱.۲ میلیارد دلار در نوسان بود.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای تامین نیاز پنج کشور عضو اوراسیا مزیت نسبی داریم، اعلام کرد: در حوزههایی مانند موادغذایی، محصولات پتروشیمی، میوه و ترهبار و مصالح ساختمانی توانایی تامین نیازهای کشور عضو اوراسیا را داریم.
وی با بیان اینکه از نظر جغرافیایی کریدور شمال جنوب یک مزیت نسبی برای ما محسوب میشود، تصریح کرد: اما توجه چندانی به این مسیر نشده و اگر این مسیر راهاندازی شود در تامین کالا برای ایران، همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرقی آسیا و شمال آفریقا بسیار مهم خواهد بود و نسبت به دیگر مسیرها کاهش ۳۰ درصدی هزینه و زمان را در پی خواهد داشت.
فرصت ویژه جنگ اوکراین برای تامین کالاهای اوراسیا از طریق ایران
پیمان پاک، بحران جنگ روسیه و اوکراین را نیز به عنوان فرصت ویژه دیگری برای ایران نام برد و تاکید کرد: با این جنگ ارتباط کشورهای غربی با کشورهای عضو اوراسیا به ویژه روسیه قطع شده، زیرا ۸۰ میلیارد دلار واردات روسیه از طریق کشورهای اروپایی و غربی بوده که اکنون روسیه را تحریم کردهاند و این فرصت بسیار خوبی برای ایران است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر کریدورهای ارتباطی قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان و... نیز با کشورهای غربی به واسطه این جنگ تحت تاثیر قرار گرفته و فضای خوبی برای ایران به وجود آمده است.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه سهم ۱.۲ میلیارد دلاری ایران از واردات اوراسیا میتواند دو برابر شود، گفت: این موضوع دور از دسترس نیست، باید از فرصت جنگ اوکراین استفاده کنیم و با عزم جدی دولت و حاکمیت و حوزه تولید، زیرساختها را برای ورود به این بازار ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نیز اختلاف بین روسیه و ترکیه به وجود آمد که بازار روسیه از محصولات ترک خالی شد، اما نتوانستیم از این فرصت برای توسعه صادراتمان استفاده کنیم.
پیگیری برای فعالسازی کریدور شمال جنوب
پیمان پاک همچنین با بیان اینکه فعالسازی کریدور شمال جنوب در دو ماه گذشته به صورت جدی دنبال شده است، اعلام کرد: توسعه بازار از دیگر موارد در دستور کار است، یعنی میخواهیم کالاهای ایرانی به بازار روسیه معرفی شده و ارتباط میان شرکتهای ایرانی و روسیه برقرار شود.
وی با اشاره به سفری که به روسیه داشته است، یادآوری کرد: در این سفر ۷۰ تاجر ایرانی و بیش از ۳۰۰ تاجر روسی گفتگوهای متقابل داشتهاند، هیاتهایی نیز از اتاقهای تعاون و بازرگانی به روسیه اعزام میشود و سعی کردیم که ارتباط نزدیک تجار دو کشور را برقرار کنیم تا ظرفیتهای صادراتی ایران شناخته شود.
لزوم ایجاد پیوند میان کسبوکارها
معاون وزیر صمت همچنین با بیان اینکه با مسئولانی از استاندارد، دامپزشکی و شرکتهای توانمند روسی جلسات خوبی داشتهایم، توضیح داد: نخستین موضوع شناخت ظرفیتها است و باید میان کسبوکارها پیوند ایجاد شود.
وی موضوع بعدی را زیرساختهای لجستیکی دانست و گفت: در سفر به روسیه، مدیرعامل کشتیرانی خزر و مسئولان کشتیرانی به توافقات خوبی رسیدند، همچنین با وزرای، صمت و جهاد جلسات مختلفی برای ارتقای ناوگان حملونقل داریم تا زیرساخت لازم برای توسعه صادرات و فعالسازی کریدور شمال و جنوب بیش از پیش مهیا شود.
معاون وزیر صمت یادآور شد: در سفر به روسیه، شرکت کشتیرانی با کشورهای هند و حاشیه خلیج فارس برای انتقال حدود ۴ میلیون تُن کالای روسیه به این کشورها به توافق رسیده است.
بسترسازی موضوعات بانکی و ارزی برای اطمینانبخشی به تجار ایرانی
پیمان پاک در ادامه مسئله بانکی را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: بانک مرکزی باید در این حوزه کمک کند تا شبکه بانکی در کشور روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و... برای انتقال ارز و تضامین و مسائل ضمانتی بسترسازی انجام دهد و تاجر ایرانی از بازگشت ارز خود اطمینان داشته باشد.
وی با بیان اینکه حجم بازارهای صادراتی کشورهای اطراف برای بخش دولتی بسیار بزرگ است، اضافه کرد: بخشخصوصی باید برای تامین این حوزه ارتقا یابد، از طرفی ما مازاد تولیدم خود را صادر میکنیم، بنابراین باید رویکرد تولید برای صادرات شکل بگیرد و بر این اساس استانداردهای بازارهای هدف و جهتگیریها مشخص شود و در این زمینه شبکهسازی و کنسرسیومسازی بسیار مهم است.
کنسرسیومسازی در حوزههای غذایی، کفش و دارویی
معاون وزیر صمت بیان کرد: در حوزههای غذایی، کفش و دارویی، کنسرسیومسازی در حال انجام است و به دنبال برقراری ارتباط میان کسبوکارها نیز هستیم.
وی گفت: در ارتباطات و تعاملات با اتاق جهانی بازرگانی به دنبال این هستیم تا سازوکارهای تقویت بخشخصوصی را دنبال کنیم تا بخشخصوصی با اصول بازاریابی جهانی و استانداردهای روز دنیا در بازار جهانی حاضر شوند.
پیمان پاک، با بیان اینکه بخشخصوصی باید در فضای صادرات بهروز شود، گفت: شیوه مدیریت ما نیز در صادرات باید تغییر کرده و از حالت سنتی خارج شود، بنابرایت باید در پلتفرمها حضور یابیم و گذار از رویکرد سنتی در تضامین نیز باید انجام شود.
وی همچنین در مورد مسائل گمرکی ادامه داد: ارتباط اتوماتیک گمرکات با کشورهای هدف، ایجاد کریدورهای سبز، گذار از ارسال اسناد به رویکرد برخط و نرمافزاری با گمرکات هدف مهمی است که نیازمند تغییر زیرساختها است.
معاون وزیر صمت با تاکید بر ضرورت فرماندهی واحد صادرات نیز گفت: شورایعالی تجارت با اختیارات هیات دولت به زودی فعال شده و هماهنگیها با حضور معاون اول رئیسجمهوری به وجود میآید تا مصوبات مختلف دستگاهها کمترین تأثیر را بر روی صادرات و تجارت داشته باشد.
نظر شما