امروزه استفاده از داده‌ها، به نوعی به مدل‌های تجاری بسیار مهم تبدیل شده و در بسیاری از کشورها به کلان داده‌ها و هوش مصنوعی به عنوان فرصت‌های جدید در کسب و کار نگاه می‌شود.

فرصت‌های جدید کسب‌ و کار در کلان داده‌ها

به گزارش کارآفرین نیوز، در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط ۱۲ درصد از کسب‌ و کارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها را انجام داده‌ که برای شرکت‌های بزرگ این آمار به ۳۳ درصد می‌رسد.

منبع اصلی جمع‌آوری داده‌ها رسانه‌های اجتماعی بوده و هستند و به شدت تحلیل‌گران حوزه کلان‌داده‌ها در کشـورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی از داده‌های دریافت‌شده از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند.

ایجاد خطرات جدید

فناوری‌های داده‌محور مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، برای مصرف‌کننده انتخاب و شخصی‌سازی بیشتری را ارائه می‌دهند.

در عین‌ حال، آنها خطرات جدیدی را برای ایمنی، حریم خصوصی و امنیت ایجاد می‌کنند و امکان دارد گروه‌های محروم را مورد تبعیض قرار دهند.

در سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰ درصد از کشـورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل کلان‌داده‌ها را به‌ عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های حفظ حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی گزارش کرده‌اند.

فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا و بیومتریک در رده‌های بعدی قرار دارند.

در این زمینه، دولت‌ها سیاست‌های افزایش آگاهی در مورد چارچوب‌های حفظ حریم خصوصی و محافظت از داده‌ها و تقویت اجرای آنها را پیش می برند و در عین حال مسئولیت‌پذیری را برای کنترل کنندگان داده افزایش می‌دهند.

اینترنت اشیا

به دنبال یافتن راه‌حل

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، به دنبال راه‌حل‌های سیاسی برای پرداختن به مسائل امنیتی دیجیتال و تشویق و حمایت از روش‌های خوب و مفید هستند، این تلاش‌ها هم‌زمان با حرکت پیوسته اقتصاد و جوامع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به دلیل اهمیت فراوان این موضوع و ابعاد امنیتی آن، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در طول سالیان گذشته، در این حوزه اقدامات فراوانی را به انجام رسانده که این اقدامات، متناسب با پیشرفت‌های بین‌المللی، همواره در مسیر توسعه قرار داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =