در صورتی که تیراژ تولید خودروسازان افزایش پیدا کند و خودرو با قیمت مناسب عرضه و آزادسازی واردات انجام گیرد، نیازی به برگزاری طرح‌های قرعه‌کشی نخواهد بود.

حذف قرعه‌کشی خودرو همچنان بلاتکلیف!

به گزارش کارآفرین نیوز، افزایش تیراژ تولید و حذف قرعه کشی خودرو در سال گذشته بارها و بارها از سوی وزارت صمت و مسئولان مختلف مطرح شد و قرار بود در سال ۱۴۰۱ زمینه برای حذف طرح های قرعه کشی فراهم شود.

در همین راستا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ بار دیگر به مسئله حذف قرعه کشی خودروسازان پرداخت و اعلام کرد: در شرایط کنونی تعداد خودروهای تولید شده با تقاضای بازار همخوانی ندارد که با افزایش تولید و واردات این فاصله پُر خواهد شد و به تدریج روال قرعه کشی حذف می شود.

با این حال منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت اواخر فروردین ماه ۱۴۰۱ درباره حذف قرعه کشی خودروسازان، گفت: وقتی که می گوییم ابتدای سال قرعه کشی حذف می شود باید یک اتفاقی افتاده باشد، اما هیچ اتفاقی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیفتاده است. وقتی جلوتر برویم و عرضه خودرو یک و نیم برابر شود، تقاضا و عرضه به هم نزدیک می شود و شاهد خواهیم بود که در اواخر بهار تعدادی از خودروها و در آخر تابستان یک مقدار دیگر از اینها و تا آخر سال تعداد بیشتری از خودروها از قرعه کشی حذف خواهند شد.

به گفته معاون وزیر صمت، وقتی تقاضا در بازار زیاد و عرضه کم است قیمت خودرو بالا می رود و در حال حاضر در عرضه و تقاضای بازار، فاصله معناداری وجود دارد که یکی از راه های حذف قرعه کشی این است که تولید و عرضه خودرو بیشتر شود. محاسباتی انجام شده که نشان می دهد اگر تولید خودرو به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه برسد، دیگر کسی به دنبال قرعه کشی نخواهد رفت، بنابراین تولید امسال روی عدد یک و نیم میلیون برنامه ریزی شد که عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.

منطقی تصریح کرد: بنابراین در ماه های آینده متناسب با عرضه هایی که در خودروهای مختلف انجام خواهد شد، می توانیم بگوییم که تقاضاها پایین تر می آید و هر چقدر جلوتر برویم تعداد خودروهای بیشتری از فرایند قرعه کشی حذف خواهد شد. حتی می شود پیش بینی کرد که در برخی خودروها عرضه آنقدر زیاد شود که فروش نقدی هم داشته باشند و به صورت اقساطی ارائه شوند.

طرح قرعه کشی خودرو

با اینکه فصل بهار رو به اتمام است، اما هنوز خبری از افزایش تیراژ خودروسازان و حذف قرعه کشی ها نیست؛ هر چند که طرح های قرعه کشی نتوانسته التهابات بازار را کم کند و در کاهش اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد موثر باشد، وجود چنین بخت آزمایی آن هم با ثبت نام های میلیونی برای عرضه چند هزار خودرو، راهکار موثری برای ساماندهی بازار خودرو و کاهش التهابات آن نیست و در این زمینه هم بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بارها اعلام کردند که قرعه کشی خودرو سیاستی شکست خورده است و بهتر است خودرو بر اساس تقاضا و با نرخ مناسب عرضه شود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص تصریح کرد: برخی از ثبت نام کنندگان خودرو صرفا برای مصرف اقدام به ثبت نام در طرح های قرعه کشی خودروسازان نمی کنند، بلکه به خاطر رانت و تقاوت قیمتی که بین کارخانه و بازار وجود دارد از این طرح ها استقبال می کنند.

وی با بیان اینکه می توان با افزایش تولید و عرضه خودرو به حذف قرعه کشی پرداخت، گفت: در صورتی که تیراژ تولید خودروسازان بالا برود و اگر آزادسازی واردات صورت گیرد هم شاهد رفع انحصاری بودن این بازار خواهیم بود و هم قرعه کشی به خودی خود حذف می شود و وجود آن بی معنا خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است، جایگزینی برای قرعه کشی خودرو وجود ندارد و راهکار فقط افزایش تولید و رفع انحصار بازار و عرضه به قیمت مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =