رئیس‌جمهور این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود تحریم‌ها و فشارهای خارجی در عرصه‌های نظامی و هسته‌ای موفق بوده‌ایم، اما مردم از وضعیت خودروسازی راضی نیستند؟ اما کارشناسان عقیده دارند به دلیل انحصاری ماندن این صنعت و عدم استفاده از دانش‌بنیان‌ها؛ خودروسازی ایران عقب مانده است.

چرا خودروسازی به اندازه هسته‌ای رشد نکرد؟

به گزارش کارآفرین نیوز، سال هاست که نقدهای بسیاری به صنعت خودروسازی ایران وارد است و راهکارهای متعددی برای خروج از وضعیت اسفباری که این صنعت گرفتار آن است، مطرح و ارائه شده اما تاکنون راه به جایی نبرده است.

یکی از اصلی ترین دلایل عقب ماندگی صنعت خودروسازی ایران، انحصاری بودن آن است. به عقیده فعالان این حوزه، اگر آزادسازی واردات خودرو صورت می گرفت و این بازار از انحصار چند خودروساز خارج می شد، امروز خودروسازی در وضعیت بهتری به سر می برد و خودروسازان به خاطر حضور در عرصه های رقابتی ناچار بودند محصولات متنوع با کیفیت و دارای استانداردهای بین المللی و با قیمت مناسب تولید کنند، نه اینکه مدام در حال مونتاژ و تغییر محدود چهره برخی مدل خودروها باشند و از آن به عنوان تولیدات جدید یاد کنند.

رئیسی: مردم از خودروسازان‌ رضایت ندارند

سطح نارضایتی عمومی از تولیدات خودروسازان به حدی بالا است که بسیاری از مسئولان در ماه ها و سال های اخیر به صراحت به آن اشاره کردند به طوری که حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نیز ۷ اردیبهشت ماه ضمن اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خوبی موفقیت‌ها و وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را تبیین کرده‌اند، اظهار کرد: در برخی عرصه ها مثل صنایع نظامی و هسته ای با وجود تهدیدها و تحریم های سنگین تر، توفیقات بیشتری داشته ایم اما در صنایعی مثل خودروسازی به آن میزان موفقیت نداشته ایم.

رئیس جمهوری ادامه داد: حتما باید دستاوردهای علمی و فنی صنایع نظامی و هسته ای کشور به عرصه صنایع خودروسازی سرریز شود.

وی تصریح کرد: دولت این کار را شروع کرده تا بتوانیم در مدتی کوتاه با استفاده از توان فرهیختگان آن دسته از عقب‌ماندگی‌هایی که مردم و کشور را رنج می‌دهد، جبران کنیم.

بر این اساس، جا دارد این پرسش را مطرح کنیم که چرا صنعت خودروسازی ایران به اندازه دیگر صنایع کشور از جمله صنعت نظامی و هسته ای رشد نکرده است؟ چرا خودروسازان سعی نمی کنند از ظرفیت دانش بنیان ها استفاده کنند و با تولید محصولات جدید با کیفیت از سطح نارضایتی های مردم کم کنند؟

خودروسازی

در اینکه اعمال تحریم های اقتصادی و رشد نرخ تورم، روی وضعیت صنعت خودروسازی ایران اثر منفی گذاشته، شکی نیست اما در این شرایط، خودروسازان می توانند با استفاده از ظرفیت مجموعه های دانش بنیان برخی از مشکلات حوزه تولید را حل کنند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودروسازی نیز در این باره ضمن بیان اینکه نوع نگاه استراتژیک به صنعت خودروسازی در ایران نادرست است، گفت: بازار خودرو ایران در حال حاضر رقابتی نیست و نبود فضای رقابتی در این صنعت، یکی از دلایل عقب ماندگی آن است.

وی با بیان اینکه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو باید اصلاحاتی در سیاست های کلان کشور در این بخش صورت گیرد، تصریح کرد: افزایش تیراژ تولید به تنهایی نمی تواند بحران های صنعت خودرو را حل کند و لازم است تحریم ها رفع و فضای بازار با واردات خودرو، رقابتی شود و از تکنولوژی های نوین در روند تولید استفاده شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: برای اینکه سرمایه گذاری های فناورانه در این صنعت انجام گیرد، باید خودروسازان تولیدات خود را به تیراژ اقتصادی برسانند و بازار از حالت انحصاری خارج شود تا سرمایه گذاران رغبت کنند روی ورود تکنولوژی های جدید و نوآورانه به این حوزه تمرکز کنند و زمینه برای فعالیت مجموعه های دانش بنیان در این صنعت فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =