شرکت‌های بین‌المللی بسیاری در جستجوی راه‌هایی هستند که بازار خود را در روسیه از دست ندهند تا تکلیف جنگ در اروپای شرقی نهایی شود.

ترفند شرکت‌های بین‌المللی برای ماندن در روسیه

به گزارش کارآفرین نیوز، چند هفته ای است اخبار خروج شرکت های بین المللی از روسیه منتشر می شود، اما گویی این خروج ها به گونه ای تعریف جدیدی از مفهوم ریبرندینگ را بازخوانی می کنند. ریبرندینگ به مفهوم تغییر نام و نشان یا تصویر تجاری شرکت با هدف اجرای سیاست بازار اطلاق می شود.

هفته گذشته شرکت مک دونالد؛ بزرگ ترین رستوران زنجیره ای جهان اعلام کرد تمام رستوران های خود را در این کشور با حذف نام، برند، مِنو و نشان تجاری (لوگو) به یک خریدار محلی واگذار خواهد کرد. فروشگاه های این رستوران در روسیه از ماه مارس و در پی تداوم جنگ روسیه و اوکراین تعطیل شده اند.

اما روز گذشته، رویترز خبر داد دومین کارفرمای خصوصی جهان، رستوران های خود را به یکی از رستوران های محلی تحت لیسانس واگذار می کند و شعب مک دونالد با نام جدیدی که به زودی اعلام خواهد شد بازگشایی خواهند شد. این شیوه بازگشایی، برجسته ترین ریبرندینگ شرکت هایی است که فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده اند.

شرکت‌های مشاوره، حسابداری و حسابرسی

سه شرکت از چهار شرکت بزرگ بین المللی که به نام Big Four در سراسر جهان شناخته می شوند نیز از شیوه جدیدی از ریبرندینگ رونمایی کرده اند.

شرکت های پرایس واترهاوس کوپرز (PWC)، دیلویت (Deloitte)، ارنست اند یانگ (Ernst & Young) و کی پی ام جی (KPMG) که بزرگترین و قدرتمندترین شبکه حرفه ای خدمات حسابرسی را تشکیل داده اند را نیز به شیوه ای متفاوت در روسیه باقی می مانند.

خبرها حکایت از آن دارد که شرکت تکنالجیز آو تراست (Technologies of Trust)، جانشین روسی شرکت پرایس واترهاوس (PWC) خواهد بود. به استناد بایگانی اسناد دولت در تاریخ ۱۸ می که توسط یکی از مشتریان روسی ارائه شده است، جانشین دیلویت نیز، شرکت بیزنس سولوشنز اند تکنالجیز (Business Solutions & Technologies) می باشد.

شرکت روسیه

بخش روسی شرکت ارنست اند یانگ (EY) نیز با نام آدیت تکالجیز اند سولوشنز (Audit Technologies & Solutions Center) آغاز به کار کرده است.

شرکت KPMG در ابتدای ماه مارس اعلام کرده بود تمام ۴۵۰۰ نفر کارکنان این شرکت در روسیه و بلاروس، از شبکه حرفه ای این شرکت خارج خواهند شد. این شرکت هیچگونه پاسخی نداده است که آیا با نام دیگری در روسیه فعالیت خواهد کرد یا خیر.

سه شرکت دیگر نیز حاضر به تایید اطلاعات فوق نشده اند.

شرکت‌های حقوقی و بیمه

شرکت بین المللی بیمه زوریخ (Zurich Insurance) روز گذشته اعلام کرد برای واگذاری و فروش کسب و کار این شرکت به اعضای بومی، به توافق رسیده ایم. این شرکت اما از فاش ساختن نام جدید خودداری کرده است.

شرکت

همچنین شرکت بین المللی حقوقی برایان کِیو لایتون (Bryan Cave Leighton Paisner) نیز در تاریخ ۶ آوریل، کار خود را با نام جدید آلومنی پارتنرز (Alumni Partners) تحت مدیریت فرد روسی آغاز کرد.

املاک و مستغلات

غول املاک و مستغلات سی بی آر ای (CBRE) نیز روسیه را ترک کرد و به شراکت با دو شرکت روسی تابعه خاتمه داد. شرکت روسی همکار با CBRE اعلام کرده است مدیران فعلی، کار را با نام CORE:XP ادامه خواهند داد.

شرکت‌های خودروسازی

رنو؛ شرکت فرانسوی خودروساز نیز اعلام کرده بخش اعظم سهام خود را در شرکت آوتوواز (Avtovaz) به ازای یک روبل روسیه به یک موسسه علمی در روسیه واگذار خواهد کرد. شرکت فرانسوی، حق فسخ معامله را به مدت شش سال برای خود محفوظ نگه می دارد. آوتوواز، خودروساز روسی است که از قدیم با خودروهای لادا شناخته شده است.

کارخانه شرکت رنو در مسکو نیز، تولید خودروهای برند رنو را متوقف خواهد کرد و با نام جدید کارخانه اتومبیل سازی ماسکویچ به فعالیت خود ادامه خواهد داد که احیاء کننده برند قدیمی ماسکوویت (Muscovite) خواهد بود. برند ماسکویچ (Moskvitch)، برند معروفی در صنعت خودروسازی روسیه در دهه های گذشته به شمار می آمد.

moskvitch

صنعت پوشاک

شرکت لهستانی خُرده فروشی ال پی (LPP) دو روز گذشته اعلام کرد تصمیم گرفته شرکت RE را به کنسرسیوم چینی واگذار کند؛ البته بدون حق بهره برداری از نام و نشان تجاری هر آنچه که تحت مالکیت LPP بوده است.

خبرگزاری دولتی تاس (TASS) که در دنیا به نام قدیمی ایتارتاس شناخته می شود در گزارشی از فروشگاه های برند Sinsay که متعلق به LPP‌ بوده است، از برند جدید Sin رونمایی کرد.

هنوز خبری از سایر شرکت های بزرگ صنایع غذایی، شرکت های بین المللی هواپیمایی و سایر شرکت ها فاش نشده است. به نظر می رسد باید منتظر تعریف ریبرندینگ به شیوه های جدید در بازار بزرگ روسیه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =