از زمان آغاز دوران پاندمی، هر بار تحلیلگران پیش‌بینی‌هایی برای پایان نسبی اختلالات زنجیره تامین اعلام می‌کنند اما هر بار، کمبودها گسترده‌تر و بیشتر می‌شود و صنایع بسیاری به فهرست آسیب‌دیدگان کمبودهای زنجیره تامین اضافه می‌شوند.

بحران در صنعت خودرو جهان از آئودی تا فورد

به گزارش کارآفرین نیوز، با وجود تمام امیدواری ها برای اتمام دوران وقفه های مقطعی در زنجیره های تامین نیمه رساناها، گویی تمام پیش بینی ها غلط از آب درآمد و این اختلالات، همچنان در روند فعالیت صنایع مختلف، تاثیرگذار است.

اولین بار کمبود ریزتراشه ها در سال ۲۰۱۹ به شکل جدی، خود را نشان داد. در آن سال، آمریکا محدودیت هایی برای صادرات برخی فناوری ها (مانند ریزتراشه های رایانه ای) را به چین صادر کرد. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و کمبودهای دوران پاندمی بار دیگر بر این بازار، سایه افکند.

در مارس ۲۰۲۱، ژاپن اعلام کرد ۲۴ دستگاه تجهیزات تولید تراشه های میکروکنترلر در یکی از کارخانه های تولیدکننده این کشور که حدود یک سوم تولید کشوری را بر عهده داشته است، بر اثر وقوع آتش سوزی از مدار تولید خارج شده اند. در آن مقطع، بسیاری از کارخانجات مرتبط با تعطیلی های طولانی مدت روبرو شدند.

نشانه‌ای از بهبود شرایط زنجیره‌های تامین نیست

حالا جنگ بین دو تامین کننده اصلی زنجیره های جهانی، بر کوه مشکلات پیشین، اضافه شده است.

این بار نه تنها کمبود ریزتراشه ها برای تولید محصولات، صنایع مختلف را نشانه گرفته است،پیش بینی ادامه بحران بلکه افزایش قیمت کامودیتی های فلزی نیز برای تولید تجهیزات و تاسیسات تولید این صنایع، مشکل ساز شده است.

بیشتر تحلیلگران بازار کامودیتی ها که از اطلاعات معاملاتی بازار نیمه رساناها نیز آگاهی کامل دارند بر این باورند که بحران جاری در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه خواهد یافت.

بسیاری از صنایع مخابراتی و خودروسازی اعلام کرده اند به دلیل کمبود و گرانی ریزتراشه ها ناچار شده اند ظرفیت تولید خود را کاهش دهند.

پت گلسینگر؛ مدیرعامل شرکت اینتل در گفتگو با سی ان بی سی اعلام کرد: فرایند کمبود نیمه رساناها تا سال ۲۰۲۴، گریبان زنجیره تامین را رها نخواهد کرد. پیش تر تصور می کردیم شاید سال ۲۰۲۳، زمان پایان این بحران باشد، اما حالا هیچ نشانه ای از بهبود شرایط در بازارهای جهانی و زنجیره های تامین دیده نمی شود.

خودرو

صنایع خودروسازی از جمله اولین زیان دیدگان اختلالات زنجیره تامین کامودیتی های استراتژیک و فلزی به شمار می آیند.

شرکت فورد از زیان ۳.۱ میلیارد دلاری سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به دلیل کمبود نیمه رساناها خبر داده است.

حذف برخی آپشن‌ها از تولیدات خودروسازان

ادامه بحران نیمه رساناها، شرکت جنرال موتورز و شرکت فورد را وادار کرد چند کارخانه وابسته را به مدت چند هفته در ماه های پایان سال ۲۰۲۱ به صورت موقت تعطیل کنند تا چاره ای برای بحران واقع شده بیایند.

در انگلیس نیز، تولید خودرو در ماه مارس حدود ۳۳ درصد کاهش داشته است که بدترین آمار مالی پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ محسوب می شود.

انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان خودروی انگلیس (SMMT) اعلام کرد: فقط ۷۶ هزار و ۹۰۰ خودرو در مارس ۲۰۲۲ در این کشور تولید شده که در مقایسه با آمار ۱۱۵ هزار و ۴۹۸ دستگاه خودروی تولید شده در مارس ۲۰۲۱ بسیار نگران کننده است.

شرکت آئودی نیز اعلام کرد برخی آپشن ها را از برخی مدل ها حذف خواهد کرد مانند جک برقی (آسانسور هندزفری) صندوق عقب خودرو.

گروه مادرتخصصی فولکس واگن که مالک برندهای آئودی، بنتلی، پورشه و بسیاری نام های تجاری معتبر است نیز اعلام کرد به منظور حفظ ذخایر تجهیزات، برخی آپشن ها را به زودی از برخی تریم های میان رده خودروی اطلس حذف خواهد کرد.

همچنین این شرکت اعلام کرده به دلیل کمبود ریزتراشه های ضروری، سیستم صوتی هارمن کردان (Harman Kardon) از برخی مدل های برند گلف حذف خواهد شد.

شرکت هوندا نیز اعلام کرد ۵۰ درصد ظرفیت تولید دو کارخانه خود را در ماه می به حالت تعلیق درخواهد آورد.

کامودیتی

از دیگر بخش های بسیار مهم و تاثیرگذار، بخش خدمات مراقبتی و بهداشتی است که از کمبود ریزتراشه، بسیار آسیب می بیند. برای ارائه خدمات مراقبت از راه دور به بیماران و سالمندان، به ویژه در برهه ای که هنوز از نظر احتمال ابتلا به کووید- ۱۹ و بسیاری ویروس های دیگر، در شرایط ناپایدار به سر می بریم، ضرورت دسترسی به امکانات و تجهیزات الکترونیک، بسیار حیاتی به نظر می رسد.

۸۱ درصد تولید ریزتراشه ها در سال ۲۰۲۰ در تایوان و کره جنوبی منعقد شده بود که بروز پاندمی و کمبود های زنجیره تامین، موجب فسخ بسیاری از آنها شد، حالا کمبود نیمه رساناهای موردنیاز، بسیاری دیگر از این قراردادها را با پایان نامعلوم مواجه خواهد ساخت. تمام این کمبودها، تاثیر خود را بر عصر تحول دیجیتال خواهد گذاشت و صنایع مرتبط با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا مانند کشاورزی هوشمند نیز از این کمبودها بی نصیب نخواهند ماند.

از برایند اخبار منتشره می توان دریافت بسیاری از کشورها در حال ایجاد سازگاری با شرایط فعلی یا در جستجوی منابع تامین جدید هستند که قطعا به افزایش قیمت محصول نهایی منتهی خواهد شد. اما تا آن هنگام که جهان به یافتن راه حلی برای این بحران نائل آید، ریزتراشه یکی از عوامل اصلی بحران های اقتصادی غیرغذایی باقی خواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =