به گزارش کارآفرین نیوز، در واقع تجاری سازی محصولاتی که بر مبنای نوآوری و دانش به تولید می رسند به دلیل عدم شناخت درست بازار از ضرورت تولید آن ها و عدم اطمینان به کارایی که دارند دشوارتر است و موانع بیشتری سر راه آن ها قرار دارد.
کالاییهایی که با سطح فناوری بالایی تولید میشوند در لبه تیغ حرکت می کنند، یعنی علاوه بر داشتن حاشیه سود بالا، ریسک سرمایه گذاری بیشتری هم دارند.
به همین دلیل قانع کردن بازار برای خرید و اطمینان به این محصولات نیازمند شگردها و دانشی است که معمولا خود شرکتهای تولیدکننده چندان به آن ها واقف نیستند به همین دلیل، بسیاری از آن ها با مشکلات و چالش های جدی در فرآیند ورود به بازار روبرو می شوند.
اما شرکت هایی وجود دارند که با تیم های تخصصی خود، به مجموعههای دانشبنیان و خلاق کمک می کنند تا بتوانند به شکلی درست و اصولی به بازار ورود کنند و ماندگار شوند.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با استفاده از توان تخصصی این شرکت ها به مجموعههایی که در مرحله ورود به بازار با چالش مواجه هستند کمک می کند تا بتوانند در یک فرآیند مطمئن و اصولی محصول خود را به بازار برسانند.
در حال حاضر نیز ۳۳۹ مجموعه دانشبنیان در کشور با توان تخصصی و دانشی خود به شرکت هایی متقاضی خدمات تجاری سازی ارائه می کنند. خدماتی که به مفهوم به کارگیری روشهای کسب وکار برای کسب سود معنا می شود.
این کار در حوزه محصولات فناورانه کمی دشوارتر و نیازمند به کارگیری شاخصها و عواملی چون شناخت بازار، شناسایی بازار هدف، به کارگیری فناوریهای به روز دنیا، تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به محصول است. مسیری جدید در بازار فروش محصولات است.
اما مجموعههایی در ایران شکل گرفته اند که به این فرآیند سرعت دادهاند. شرکتهایی چون «آروند پرتو انرژی راهبردی»، «هوشمند اول بهشتی»، «توسعه پارک های شیمیایی ایرانیان»، «شتابدهنده نو آوری و فن آوری تخشا قشم»، «آتیه اندیش تک تفتان»، «صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان ایلام»، «سامان صدرای دانا شریف»، «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی شهید بهشتی»، «خطرپذیران نوین آفرینش» و غیره.
نظر شما