یک کارشناس صنعت خودرو با برشمردن برخی دلایل تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو در بازار از جمله نرخ تورم و دلالان، گفت: برای حذف تدریجی فاصله قیمتی خودروها از کارخانه تا بازار،‌ باید قیمت‌گذاری دستوری به صورت تدریجی حذف و متوقف شود.

دلایل حرکت سینوسی قیمت خودرو در بازار

به گزارش کارآفرین نیوز، دولت به منظور ساماندهی صنعت خودرو تصمیمات جدیدی را در دستور کار قرار داده و حتی مصوبه آزادسازی واردات را نیز به تایید رسانده و به زودی شاهد ورود خودروهای خارجی اقتصادی برای پاسخگویی به بخشی از نیاز بازار خواهیم بود.

با این حال در ماه های اخیر به دلایل رشد نرخ تورم، نوسانات نرخ ارز، کاهش عرضه، وجود سوداگران و... قیمت خودرو افزایشی بوده و این رشد تا جایی ادامه داشته که اکنون شکاف قابل توجهی بین قیمت کارخانه ای و بازار آزاد خودروها وجود دارد.

بررسی ها نشان داده، قیمت برخی خودروهای داخلی از ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش چند میلیون تومانی را تجربه کرده و در صورت عدم رسیدگی جدی به وضعیت این بازار ممکن است این روند همچنان ادامه دار باشد و بیش از پیش شاهد کاهش توان خرید مردم باشیم.

در حال حاضر، خودروهای صفر کیلومتر پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۰۵ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ به قیمت ۱۷۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

همچنین، خودروهای تیبا صندوق دار به قیمت ۱۹۹ میلیون تومان و ساینا S دنده ای به قیمت ۲۱۸ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ به قیمت ۳۰۳ میلیون تومان، ۲۰۷ دنده ای به قیمت ۴۱۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ SLX به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می شود.

با توجه به اینکه هنوز زمان دقیق واردات خودرو خارجی اعلام نشده و پیش بینی دقیقی از آینده قیمتی این بازار وجود ندارد، مشخص نیست نوسانات قیمتی بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد.

بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: رشد نرخ تورم و وجود تحریم های اقتصادی و... روی افزایش قیمت ها در بازار خودرو اثر گذاشته و در این شرایط نمی توان انتظار کاهش شدید قیمت ها را داشت.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور، قیمت ها در بازار خودرو همچون سایر بازارها نوسانی است و گاها شاهد افزایش و حتی کاهش محدود قیمت ها هستیم.

بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص اثرگذاری قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه روی نوسانات قیمتی، تصریح کرد: قرعه کشی خودرو در این بستر برخلاف آنچه مطرح می شد، باعث افزایش فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد شده است.

وی اظهار کرد: برای از بین بردن اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار آزاد باید اقدام به حذف و توقف قیمت گذاری دستوری شود، زیرا استفاده از ابزارهای کنترلی و دخالتی نتیجه معکوس دارد و اوضاع را بدتر می کند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: از طرفی واردات باید به صورت هدفمند صورت گیرد تا ضمن خروج بازار از حالت انحصار، تا حدی شاهد بهبود وضعیت این صنعت باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =