موفقیت چیز جذابی است اما فهم علت موفقیت هم جالب و جذاب است و اگر می‌خواهید بدانید چقدر و چگونه یک پایگاه اینترنتی را با موفقیت اداره کرده‌اید می‌توانید از ۵ ابزار گوگل استفاده کنید؛ ابزارهایی که به شما بینش جدیدی می‌دهند؛ نبض جامعه هدف‌تان را می‌گیرد و یک ارزیابی جامع از فعالیت های کاربران سایت به شما می‌دهد.

۵ ابزار گوگل برای ارزیابی موفقیت پایگاه اینترنتی

به گزارش کارآفرین نیوز، ابزارهای تحلیل گوگل (Google Analytics) نسبت و میزان موفقیت فرآیند بازاریابی دیجیتال شما را می‌سنجد و تقریبا هر چه بخواهید بدانید، برایتان روایت می‌کند؛ از رفتار مشتریان در پایگاه اینترنتی، مشارکت‌های اجتماعی و ارزیابی‌هایی که از طریق ایمیل برایتان ارسال می شود.

این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی‌ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت‌های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه می‌کند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت.

عجیب نیست اگر چیزی که روزی بسیار مورد اقبال مشتریان و بازدیدکنندگان سایت شما بوده اکنون تبدیل به عاملی برای ریزش مخاطبانتان شود و بازدید و تعامل کنندگان پایگاه شما را به شدت کم کند؛ معنایش این است که شما به ارزیابی جدیدی از مشتریان و مراجعان و کاربران نیاز دارید. این ارزیابی را تحلیل گوگل می‌تواند برای شما آماده کند.

۵ ابزار گوگل برای ارزیابی موفقیت پایگاه اینتنرنتی

چه تعداد مرد و چه تعداد زن بازدیدکننده از پایگاه‌تان، در کجا مستقر هستند، از چه وب سایت هایی بازدید می‌کنند و چه ذائقه‌ای در اینترنت دارند، اطلاعات جمعیتی دقیق مخاطبان شما چیست، چه مدت زمانی در سایت شما بوده‌اند، چه صفحاتی را در چه زمان هایی به چه تعداد ورق زده اند و در هر صفحه چقدر مکث و تامل کرده اند، چه رویدادهایی را راه اندازی کرده اند یا چه ویدیوهایی را بارگزاری و پخش و کلا چه مشارکت هایی انجام داده اند؛ اینها تنها بخش هایی از سوالاتی است که تحلیل گوگل می تواند پاسخ دهد و به شما کمک کند تا نقایص پایگاه اینترنتی خود را بشناسید و تغییراتی در آن ایجاد کنید تا هدف گذاری مطلوب‌تری درباره بازدیدکنندگان و مراجعان سایت کنید و جامعه هدف خود را دقیق تر بشناسید. به این ترتیب با درک و شناخت کامل تری از مراجعان، بهترین برنامه ریزی را برای مطلوبترین بازده سرمایه گذاری خواهید داشت.  

یکی از بزرگترین مزایای تحلیل گوگل، سهولت استفاده آن است که حتی یک تازه وارد می‌تواند آن را در عرض چند روز یا چند هفته یاد بگیرد.

تحلیل‌های گوگل، همچنین با تنظیم اهداف و رویدادهای سفارشی به شما امکان می‌دهد وظایف یا داده های خاص را ردیابی کنید. خودتان می‌توانید آنها را تنظیم کنید و منابع راهنمای آنلاین زیادی هم، برای یادگیری در مورد این متغیرهای سفارشی وجود دارد.

۵ ابزار ویژه ارزیابی و مقایسه در «تحلیل های گوگل» یا «Google Analytics» برای همگان فراهم است تا مطمئن شوند که راهبرد پایگاه اینترنتی در مسیر درستی قرار دارد:

۱-تبدیل و انتقال

اولین علتی که تحلیل های گوگل را مهم می‌کند، شناخت پایگاه یا وب‌سایت خودتان است. اینکه می‌خواهید به کجا برسید و از چه جهتی، یکی از کمک‌های اساسی تحلیل گوگل است. این قابلیت به شما امکان می‌دهد که تصمیم‌های بهتری در بازاریابی و تنظیم زمانبندی هدفگذاری‌های خود اتخاذ کنید. رویداد تبدیل در تحلیل گوگل، زمانی رخ می‌دهد که بازدیدکننده بخواهد اقدام مشخصی انجام دهد مثلا صفحه وب را باز کند یا کالایی را از فروشگاه اینترنتی شما خریداری کند. تحلیل گوگل به شما امکان می‌دهد همه این تبدیل‌ها و انتقال‌ها را شاهد باشید.

۲-اهداف

تحلیل گوگل، میزان و نسبت موفقیت پایگاه اینترنتی در برآورده کردن هدفتان را ارزیابی می‌کند مانند اینکه بخواهید بازدیدکننده ویدیویی خاص را مشاهده یا کتابی الکترونیکی را به صورت مجانی دانلود کند.

این خیلی مهم است که ارزیابی دقیقی از رفتار بازدیدکننده در وب‌سایت خود داشته باشید زیرا این رفتار به تعیین اهداف و تدوین راهبرد وب کمک می‌کند. مثلا میزان تبدیل‌ها و جابجایی‌ها یا میانگین بازدیدها می تواند اطلاعات ارزشمندی برای هدف‌گذاری باشد. بدون این اطلاعات نمی‌توانید ارزیابی خوبی از میزان فعالیت و تحقق اهداف و اثرگذاری کمپین‌های تبلیغاتی خود داشته باشید.

تحلیل گوگل جایی مناسب برای ثبت آمادگی ها در راستای هدفگذاری است.

۳-منابع ترافیک

این ابزار به شما امکان دیدن و مقایسه منابع بازدیدها، جریان جستجو و سایر مختصات ترافیک داده‌ها را می دهد.

این ابزار، منبع بازدیدها، جریان و مسیر ترافیکی، ترافیک ناشی از تبلیغات هدایت کننده بازدیدکنندگان و نیز ترافیک از مبداء شبکه‌های اجتماعی را آشکار می‌کند. در این بخش می‌توانید نقش هر کانال و شبکه ترافیکی خاص را مقایسه کنید.

گزارش موتورهای جستجو مثلا در ترافیک بالا از طریق موتور جستجوی خاص می‌تواند به این معنا باشد که شما به طور منظم بازدیدکنندگان جدیدی را دارید که علاقه‌مند به موضوعات خاص هستند و کلیدواژه‌های شما باعث این استقبال شده است.

۵ ابزار گوگل برای ارزیابی موفقیت پایگاه اینتنرنتی

موتورهای جستجو در طولانی مدت منبع ترافیکی ثابتی است که شاخصی از سطح اطمینان وب‌سایت شما را ارائه می‌دهد.

چرا باید به گزارش ترافیک موتور جستجو اهمیت دهید: اگرچه موتورهای جستجو می‌توانند منبع ترافیک فوق العاده‌ای باشند ، اما شما نمی‌خواهید درصد تراکنش از موتور خاصی بیش از حد باشد زیرا مثلا گوگل می‌تواند الگوریتم‌های خود را تغییر دهد (که گاهی اوقات نیز آنها را تغییر می‌دهد) و ممکن است بیش از نیمی از بازدیدکنندگان خود را یک شبه از دست دهید. در عین حال این اتفاق یک فرصت خوب هم هست به این معنا که شما می‌توانید با توجه به این اطلاعات و تحلیل گوگل، همزمان با برنامه‌ریزی برای موثرترین استفاده از مرورگر مطلوب، برای تنوع بخشی به مرورگرها و کانال های مختلف ترافیکی سایت نیز برنامه‌ریزی و تعیین راهبرد کنید.

۴- بانس ریت یا نرخ پرش

نرخ پرش، به‌طور معمول نشان دهنده میانگین و نسبت کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می‌شوند و نشان‌دهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است. هر چه درصد بانس ریت کمتر باشد بهتر است.

اگر درصد پرش کاربران یا بانس ریت بالا باشد، به این معناست که بازدیدکننده‌های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده، یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده‌اند.

گوگل از این فرآیند یعنی از پایگاهی که کاربران زیادی به آن وارد و فورا خارج می‌شوند به این نتیجه می‌رسد که این وب‌سایت با جستجوی مورد نظر کاربران نسبتی ندارد یا محتوای آن کیفیت کافی را ندارد بنابراین بازدیدکنندگان به محض ورود با موتورهای جستجوگر، محتوای سایت را مطلوب نمی‌بینند و فورا از آن خارج می‌شوند.

تحلیل گوگل فضا و ابزاری خوب برای چنین مقایسه‌ای می‌دهد.

۵-نمودار رفتار

یک نمایش تصویری از مسیرهایی است که کاربران از یک صفحه یا یک رویداد به صفحه دیگر طی کرده‌اند. این گزارش به شما کمک می‌کند محتوایی را کشف کنید که کاربران را درگیر سایت خود می‌کند. گزارش رفتار همچنین به شناسایی مشکلات احتمالی محتوا کمک می‌کند.

۵ ابزار گوگل برای ارزیابی موفقیت پایگاه اینتنرنتی

اینکه بدانید یک بازدیدکننده از زمان ورود به وب‌سایت شما چه مسیری را طی کرده خیلی مهم است زیرا به شما امکان می‌دهد برای جذاب‌تر کردن پایگاه خود برنامه‌ریزی کنید یا ایرادهای محتوایی و شکلی احتمالی را برطرف کنید. الگوی رفتاری مخاطب می‌تواند به شما بگوید که کدام محتوا مورد پسند مخاطب قرار گرفته و بازدیدکننده را درگیر خود کرده و بالعکس، کدام محتوا منجر به ترک وب‌سایت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =