به گزارش کارآفرین نیوز، مدت هاست که مسئله آزادسازی واردات خودرو خارجی به منظور شکست انحصار خودروسازان داخلی، پاسخگویی به تقاضای بازار و جبران کمبود تولید، جلب رضایت مصرف کنندگان و تنوع بخشی به محصولات مطرح شده و وعده های بسیاری برای تحقق این مهم در سال ۱۴۰۲ داده شده است.
بعد از پیگیری های مکرر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت حالا مسئله تدوین آیین نامه واردات مطرح شده و زمزمه هایی از تصویب نهایی آن به گوش می رسد.
در این خصوص جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس اظهار کرد: آیین نامه واردات خودرو در ۱۰ بند تنظیم شده و آماده ارائه به هیات دولت برای تصویب نهایی است. مطابق بررسی هایی که انجام دادیم متاسفانه بندهایی از این آیین نامه طوری تنظیم شده که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا مردم.
وی افزود: در بحث واردات خودرو به دنبال دو مسئله اصلی شکست انحصار خودروسازان و قرار دادن خودروهای متنوع با قیمت های متنوع در سبد مصرفی مردم بودیم تا منجر به ایجاد و رضایتمندی مصرف کنندگان شود. با این حال، این دو موضوع در آیین نامه مذکور مورد غفلت قرار گرفته و لازم است برخی از بندهای آن اصلاح شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفتن سقف دلاری برای واردات خودرو گفت: تعیین سقف دلاری برای واردات یکی از بندهایی است که باید اصلاح شود.
وی تاکید کرد: مجلس به دنبال این بود که دولت و وزارت صمت در بحث واردات خودرو با اعمال تعرفه به کنترل قیمت ها بپردازند و واردات را منحصر به صادرات نکنند زیرا وقتی با تعرفه به کنترل قیمت ها بپردازیم، عدالت رعایت می شود و دیگر شاهد حفظ و تقویت انحصاری بودن بازار خودرو نخواهیم بود.
نظر شما