بیش از یکماه از طرح مسئله تولید خودرو مشترک ایرانی-روسی گذشته و با اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر همکاری ترکیه در این پروژه به گوش می‌رسد، اما هنوز گام‌های نهایی برای اجرای آن برداشته نشده است.

گام جدید ایران برای ورود به بازار خودرو جهان

به گزارش کارآفرین نیوز، اواخر خردادماه بود که در دیدار علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت با چند مقام روس بر موضوع تولید مشترک خودرو ایرانی-روسی در خاک ایران تاکید و در این زمینه توافقاتی صورت گرفت.

با توجه به اینکه طی سال های اخیر انتقادات از سطح کیفی محصولات خودروسازان داخلی شدت گرفته و کیفیت پایین خودروها نارضایتی مردم را به دنبال داشته و بسیاری معتقدند خودروسازان به جای تمرکز روی تولید، مشغول مونتاژ محصولات با سطح کیفی متوسط چینی هستند، تولید خودرو مشترک ایرانی-روسی یا حتی ایرانی-روسی-ترکی مسئله ای امیدبخش است اما به شرط آنکه این مهم سودآوری و منفعت اقتصادی برای ایران داشته باشد نه اینکه فقط طرف دیگر از این بابت کسب سود کند.

ایران روسیه

با در نظر گرفتن توان قطعه سازان ایرانی این همکاری می تواند در قالب سرمایه گذاری صورت گیرد به این نحو که روس ها به سرمایه گذاری روی تقویت توان تولیدکنندگان قطعه و حتی خودروسازان ایرانی به منظور تولید محصولی با کیفیت تمرکز کنند زیرا زیرساخت لازم برای تولید خودرو در ایران وجود دارد و لازم است در بحث طراحی و ایجاد خط تولید جدید به منظور ساخت محصولی محبوب و با سطح ایمنی بالا تاکید شود.

شیوه تولید خودروی مشترک

در خصوص تولید خودرو ایرانی-روسی محمدرضا نجفی منش عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعه سازان ایران و ترکیه، برای اولین طرح تولید یک خودرو مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که ما نیز از آن استقبال کردیم. طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن اخیرا نهایی شده که در واقع دنباله همین صحبت‌هاست.

خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه این موضوع فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود، گفت: بر اساس طرح اولیه، با توجه به ظرفیتی که در میان قطعه سازان سه کشور وجود دارد، طرح این طور پیگیری خواهد شد که مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم شود. برای مثال قطعه سازان ایرانی موتور خودرو را تامین کنند، قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روس‌ها نیز بدنه را بسازند. البته این‌ها در حد مثال است و تا طرح به گام نهایی نرسد، نمی‌توان این تقسیم بندی را به طور کامل تشریح کرد.

نجفی منش ادامه داد: آنچه که در این طرح اهمیت فراوانی دارد، بحث تقسیم کار و اشتراک منافع است. با توجه به تجهیزات مونتاژی که در سه کشور وجود دارد، امکان آن را داریم که قطعات برای تولید نهایی به میزان مقرر شده در توافق برسانیم و این قطعات به شکل تهاتری میان سه کشور جابجا شود. یعنی بنا نیست در این چارچوب خرید و فروش نقدی داشته باشیم، بلکه سه طرف با تامین قطعات سهم خود، خودرو را در کشورهایشان تولید خواهند کرد.

این در حالی است که فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است: صنعت خودرو روسیه صنعتی نسبتا قدیمی است و سابقه آن در خودروهای سواری که با برند لادا معروف است، به مونتاژ فیات ۱۲۴ برمی گردد که در دهه ۷۰ شروع به کار کرد و متعلق به شرکت آفتوواز است.

وی با بیان اینکه خودروسازان روس هرگز بازاری بزرگتر از بازار سنتی خود نیافتند، گفت: عمده مشکل روس‌ها در صنعت خودرو، نبود در زنجیره توسعه فناوری و نداشتن بازار بزرگ بین‌المللی بوده است. به نظر نمی‌رسد این مشارکت از باب ورود تکنولوژی کمک چندانی به صنعت خودروی ایران کند، ولی روسیه می‌تواند بازار خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی باشد هرچند رقابت با شرکت‌های بزرگ چینی و خودروهای وارداتی چندان ساده نخواهد بود.

با این وجود، برخی کارشناسان باور دارند که اگر سرمایه گذاری مشترک بین ایران و روسیه و حتی ترکیه برای تولید خودرو مربوطه صورت گیرد و این سرمایه خارجی به ورود تکنولوژی ها و فناوری های جدید در زمینه تولید خودرو در ایران اختصاص پیدا کند و از ظرفیت سه کشور برای تامین بخش زیادی از قطعات مورد نیاز استفاده شود در نهایت می توان شاهد تولید محصولی کیفی با تیراژ بالا بود که در بازارهای سه کشور و حتی سایر کشورهای منطقه مورد استقبال قرار گیرد.

تولید خودرو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =