بانک مندیری با حمایت‌های همه جانبه تلاش کرده مسیر کارآفرینی، نوآوری و درآمدزایی را برای تمام کسب و کارهای نوین که در مراحل مختلف رشد هستند، هموار سازد.

بانک مندیری؛ لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال اندونزی

به گزارش کارآفرین نیوز، در عصر دیجیتال و تغییرات پرشتاب مرتبط، بسیاری از کشورها به سرعت خود را با این تغییرات هماهنگ می کنند. اندونزی از جمله کشورهای آسیای جنوب شرقی است که با ایجاد برنامه های ملی، تلاش دارد تمام سازمان های ملی و خصوصی را به مشارکت بیشتر در رشد اقتصاد دیجیتال وادارد. بانک مندیری نیز از جمله بانک های این کشور است که حضور پررنگی در این عرصه دارد.

بانک مندیری در اکتبر ۱۹۹۸ در جاکارتا تاسیس شد و در حال حاضر، بزرگترین بانک اندونزی از نظر میزان سپرده محسوب می شود. این بانک با راه اندازی شعباتی در ۷ کشور منطقه آسیای جنوب شرقی، در حال پیشتازی در زمینه ارائه خدمات به کسب و کارهای فناوری محور منطقه است.

همایش فراتر از سرمایه

در سال ۲۰۱۹، مندیری با هدف مشارکت در رشد اقتصادی جامعه، از بیش از ۵۰۰ مشتری بانک که از اَبَرسرمایه داران اندونزی (HNWI) محسوب می شدند دعوت کرد تا در برنامه «فراتر از سرمایه» (Beyond Wealth) دور هم جمع شوند تا با همدلی ملی، از انقلاب صنعتی چهارم یا صنایع نسل چهارم استقبال و حمایت کنند.

دعوت از محمد یوسف کالا؛ معاون رییس جمهور وقت اندونزی به عنوان سخنران، نشان از جایگاه و اهمیت برگزاری این اجلاس برای مندیری داشت. همایش «توانمندسازی نسل آینده از طریق نوآوری های کسب و کار» به همت بانک مندیری برگزار شد و سخنان یوسف کالا که خود در جوانی، از فعالان اسبق بخش بازرگانی و تجارت بود و به چالش ها و نیازهای روز اندونزی برای حضور مقتدرانه در عصر انقلاب صنعتی چهارم اِشراف داشت، موجب شد بسیاری از مشتریان HNWI، در توسعه برنامه های ملی با بانک همراه شوند. سخنرانی برخی سرمایه گذاران در استارتاپ ها و کسب و کارهایی که به مرحله رشد بین المللی و سوددهی رسیده بودند نیز از دیگر عوامل مشوق برای ابرسرمایه داران حاضر در همایش بود.

هری گناردی (Hery gunardi)؛ مدیر کسب و کار و شبکه های بانک می گوید: ایده اصلی آن همایش، این بود که سرمایه داران را به صورت دقیق و مستند با نحوه و میزان اثرگذاری توسعه های فناوری محور بر یک کسب و کار آشنا کنیم و تاکید کنیم این فناوری های نوین چگونه می توانند بر میزان رقابت پذیری و تاب آوری کسب و کارها یا شرکت ها تاثیر بگذارند. بدین ترتیب، با آگاهی از این فرایند، سرمایه داران برای سرمایه گذاری بیشتر در استارتاپ ها و صنایع نسل چهارم ترغیب می شوند.

گناردی یک ماه پس از همایش تاکید کرد: به هدف اصلی که همان ایجاد انگیزه در میان ابرسرمایه داران برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوین بود دست یافتیم.

قطار سریع السیر اقتصاد دیجیتال در اندونزی

در سال اول پاندمی، بیش از ۲۱ میلیون نفر به جمعیت تازه واردان عصر تکنولوژی و فناوری ها ی نوین مالی و بانکی در اندونزی افزوده شد که بیش از ۷۲ درصد این کاربران، از حومه نشینان و ساکنان اطراف شهر ارزیابی شده اند.

بانک مندیری با تاکید بر این آمار دولتی اعلام کرد: سرمایه گذاری در استارتاپ های فناوری محور می تواند قطار اقتصاد دیجیتال را با شتاب بیشتر به تمام شهرهای کشور و حتی نقاط دورافتاده برساند.

بانک مندیری؛ لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال اندونزی

در همین اثنا، شرکت های دولتی اندونزی از طریق وزارت کسب و کار اندونزی (BUMN) در ۱۵۷ استارتاپ سرمایه گذاری کردند. دولت اندونزی اعلام کرد بخش اقتصاد دیجیتال، پتانسیل رشد ۸ برابری و دستیابی به درآمد ۴۵۳۱ تریلیون روپیه (IDR) تا سال ۲۰۳۰ را داراست.

این موضوع، تاییدی شد بر مسیری که مندیری برای جلب سرمایه های کلان برای ارتقای سطح اقتصاد دیجیتال اندونزی در پیش گرفته بود.

شرکت سرمایه گذاری مندیری (MCI)

در دوران پاندمی، بسیاری از استارتاپ های نوپا به ویژه آنهایی که در بخش حمل و نقل، گردشگری و خدمات پذیرایی فعالیت می کردند تا مرز تعطیلی کامل پیش رفتند. بانک مندیری با انتشار فراخوانی از استارتاپ ها دعوت کرد تا بار دیگر با کمک بانک و سرمایه گذاران، به عرصه مشارکت اقتصادی اندونزی بازگردند و با معرفی متخصصان زبده حوزه فناوری اطلاعات به آنان، زمینه از سرگیری فعالیت بسیاری از آنان را با گسترش اپلیکیشن های نوین دیجیتال فراهم ساخت.

شرکت سرمایه گذاری مندیری، بسیاری از استارتاپ هایی را که در شُرُف تعطیلی بودند با حمایت های مالی بانک و یا معرفی سرمایه گذارانی که از مشتریان بانک بودند بار دیگر به چرخه کسب و کار و اقتصاد بازگرداند.

بانک مندیری از ۷ دسامبر ۲۰۱۷، با برنامه داگانگ انتانگ (Dagang Untung)، سعی در حمایت از کسب و کارهای کوچک (SMEs) به ویژه استارتاپ ها و کارآفرینی های نوپا دارد که در میانه مسیر رشد خود، به بانک پیوسته اند. گرچه این برنامه به صورت آزمایشی، کار خود را آغاز کرده بود اما تا کنون به عنوان یکی از حامیان اصلی استارتاپ های کوچک در اندونزی توانسته بیش از ۶۷ هزار کسب و کار کوچک را مورد حمایت قرار دهد.

مرکز رشد مندیری (Mandiri DigIn)

مرکز رشد استارتاپی مندیری موسوم به DigIn، هرساله برنامه یک هفته ای به نام هفته هم افزایی (Synergy week) برگزار می کند و از استارتاپ های برگزیده در این هفته که پتانسیل آنان برای همیاری در ارتقای بومی و بین المللی اقتصاد دیجیتال تایید شده باشد، به شکل همه جانبه حمایت می کند.

این مرکز رشد توانسته است تا کنون بیش از چندین استارتاپ فینتکی را که در زمینه های گوناگون از جمله پرداخت دیجیتال و مدیریت سرمایه گذاری فعالیت می کنند به مرحله استقلال و تاب آوری بین المللی برساند. طرح شتابدهی این مرکز، لتز دیجین (#Let’sDigIn) نام دارد که تمام مراحل آموزش و منتورینگ تحت نظر اساتید برجسته هر رشته برگزار می شود.

ادی دناساپاترو (Eddi Danusaputro)؛ مدیر اجرایی شرکت سرمایه گذاری مندیری می گوید: بانک مندیری امیدوار است در آینده نزدیک، این طرح به صورت پلتفرم ملی بتواند تمام راه حل های نوین دیجیتال به ویژه در عرصه امور مالی و بانکی را در راستای پیشبرد اهداف ملی یعنی دستیابی به جایگاه اول اقتصاد دیجیتال در آسیای جنوب شرقی تجمیع کند.

برنامه کارآفرینی فناوران جوان (MYT)

بانک مندیری در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی (CSR)، برنامه کارآفرینی ویژه جوانان با نام MYT‌ راه اندازی کرده است. این برنامه که با هدف آگاهی بخشی نسل آینده نسبت به فناوری های نوین و ایجاد روحیه مشارکت در رشد اقتصادی از طریق علایق این نسل، بنیان نهاده شده است.

این برنامه از سال ۲۰۱۱ در راستای معرفی کسب و کارهای نوین و ایجاد روحیه کارآفرینی و مشارکت اقتصادی در میان نوجوانان و جوانان تداوم یافت. بانک در پایان برنامه سه ساله خود اعلام کرد: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی، ۳۵۰۹ نفر از ۳۴ استان در برنامه کارآفرینی جوانان شرکت کردند که مسیر کارآفرینی برای بسیاری از آنان در پایان دوره، روشن و هموار شد.

هدف اولیه این طرح در راستای برنامه دولت برای فقرزدایی از طریق ایجاد شغل تعریف شده بود که به دلیل کارآمدی دوره و میزان استقبال از آن، این طرح همچنان برگزار می شود و هر ساله، کارآفرینانی با آینده درخشان از این دوره ها معرفی می شوند.

یکی از برگزیدگان دوره دوم برنامه (سال ۲۰۱۲)، پس از پایان دوره به سراغ تحقق ایده خود برای طراحی نرم افزار آموزشی ویژه دانش آموزانی رفت که از خوانش پریشی (Dyslexia) رنج می بردند و اپلیکیشن لکسیپیتال (Lexipital) را طراحی کرد که به سرعت با کمک منتورهای مورد تایید مرکز رشد بانک مندیری، به مرحله تاب آوری بین الملل رسید.

این طرح در حال حاضر در حال برگزاری دوره های جدیدی به نام کارآفرینی اجتماعی است که با هدف تاثیر مستقیم بر وضعیت جامعه و ایجاد رفاه اجتماعی متمرکز شده است. بانی اصلی این طرح، مرکز رشد تجاری مندیری (MIB) است که تربیت کارآفرینان رقابت پذیر، منعطف، تاب آور و مستقل در سطح منطقه ای و بین المللی را در دستور کار خود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =