پس از کش و قوس‌های فراوان، مشکل شماره‌گذاری خودروهای تیبا (به دلیل عیوب پرتکرار ایمنی) برطرف شد اما این مسئله به معنای تایید ارتقای سطح کیفی تولیدات خودروسازان نیست.

شماره‌گذاری پُرریسک خودرو!

به گزارش کارآفرین نیوز، انتقاد از کیفیت محصولات خودروسازان داخلی مسئله جدیدی نیست و از زمان ممنوعیت واردات خودروهای خارجی این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است.

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی طی سال های گذشته باعث شد بخشی از مصرف کنندگان چاره ای جز خریداری محصولات داخلی خودروسازان نداشته باشند. البته عده ای در این مدت سرمایه خود را صرف خرید خودروهای دست دوم خارجی موجود در بازار کردند اما به هر حال میزان تقاضا برای خودروهای داخلی نسبت به گذشته افزایش یافت.

در این میان، خودروسازان بجای اینکه روی ارتقای کیفیت خودروهای اقتصادی برای جلب رضایت مصرف کنندگان تمرکز کنند از آن غافل شدند و همین مسئله نارضایتی هایی به دنبال داشت تا جایی که عالی ترین مقام کشور و برخی مسئولان کشوری هم به انتقاد از این وضعیت پرداختند.

در این خصوص مقام معظم رهبری اواخر سال گذشته بیان کردند: حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متاسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن ها اعتراض دارند. اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مساله بدی است، زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملا منجر به بالا رفتن قیمت شده است.

با وجود این انتقادات و نارضایتی ها، تولید برخی خودروها مطابق استانداردهای ۸۵ گانه صورت نگرفته و چندی پیش شاهد بودیم که مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در تذکری جدی به خودروسازان اعلام کرد: در صورتی که برخی مطالبات سازمان ملی استاندارد درباره برخی خودروها اجرایی نشود، آن خودروها (همچون تیبا ۱ و تیبا ۲ و سمند) از خط تولید خارج می شوند.

طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، ایرادات پر تکراری که به این خودروها وارد بوده، شامل اشکال در سیستم انتقال قدرت، سیستم موتور، سیستم فرمان، بدنه و چراغ ها و... است. هر چند پلیس راهور ناجا هم اعلام کرد به علت نداشتن ایمنی اقدام به شماره گذاری این خودروها نمی کند، ولی عرضه خودروهای تیبا در قالب طرح های قرعه کشی صورت گرفت و خریداران با مشکل شماره گذاری مواجه شدند.

در نهایت پس از کش و قوس های فراوان، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ۱۲ شهریورماه از برطرف شدن مشکل شماره گذاری خودروهای تیبا خبر داد و گفت: این خودروها در یکسال گذشته پیش‌فروش شده اما از خردادماه امسال با نظر سازمان ملی استاندارد، تحویل آن‌ها منوط به صدور مجوز شد. بر این اساس هفته گذشته این سازمان مجوزهای شماره‌گذاری را صادر کرده و امیدواریم از هفته بعد تحویل این خودروها آغاز شود.

با این حال، مصطفی آجرلو مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران به تازگی در این خصوص اعلام کرد: خط تولید تیبا و تیبا ۲ همچنان متوقف است. فقط برای انجام تعهدات قبلی، با رفع عیوب و انجام شروط تعیین‌شده برای ثبت‌نام‌کنندگان و تا پایان تعهدات قبلی، مجوز موردی با پیوست فنی صادر می‌شود.

بر این اساس، شماره گذاری خودروهای مذکور قرار است با رفع عیوب ایمنی صورت گیرد. این مسئله در کنار آزادسازی واردات خودروهای خارجی شاید تلنگری به خودروسازان برای ارتقای سطح کیفی محصولاتشان بزند در غیر این صورت شماره گذاری این خودروها اقدامی پرریسک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =