به گزارش کارآفرین نیوز، مدتی است که واردات خودرو خارجی به کشور آزاد شده و طی هفتههای اخیر شاهد ورود نخستین محموله خودروهای خارجی از برند کیا (همچون ریو، پیکانتو، پگاس، سونت، اسپورتیج، سراتو) از مبدا کره جنوبی بودیم.
اکنون، کارگروه اقتصادی واردات خودرو طی مصوبهای سود بازرگانی علیالحساب واردات خودرو به کشور را بین ۶ تا ۳۱ درصد تعیین کرده است.
در صورت جلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو آمده است: پیرو صورت جلسه اول کارگروه اقتصادی واردات خودرو مورخه ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ با عنایت به بند دوم مصوبه هیئت وزیران به شماره ۱۳۹۳۷۳/۶۰۴۷۵ مورخه ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ کارگروهی متشکل از وزرای صنعت معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه بودجه با رعایت ماده (۱۹) آیین نامه داخلی هیئت دولت تشکیل و موارد زیر مصوب شد:
۱. سود بازرگانی علیالحساب مورد اشاره در بند (۴) صورت جلسه مورخه ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ کارگروه اقتصادی واردات خودرو حداقل ۶ و حداکثر ۳۱ درصد تعیین میشود.
گروه خودرو |
سود بازرگانی علیالحساب |
خودرو با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سیسی و کمتر | ۶ درصد |
خودرو با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سیسی | ۱۱ درصد |
خودرو با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سیسی و کمتر | ۲۱ درصد |
خودرو با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بالاتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی | ۳۱ درصد |
تبصره ۱. لازم به ذکر است موارد مندرج در جدول فوق به جای بندهای مرتبط و متناظر مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود بازرگانی علیالحساب قرار میگیرد؛ اما در خصوص سایر خودروها (همانند خودروهای سواری، برقی هیبریدی و یا با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی و بالاتر و…) بندهای متناظر در کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۴۰۱ مبنای تعیین سود علیالحساب بازرگانی خواهد بود.
گفتنی است، در جریان واردات خودروهای خارجی مطابق آیین نامه واردات، اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو است و قرار است این خودروها از طریق بورس کالا به بازار عرضه شوند.
پیشتر، سیدرضا فاطمی امین «وزیر صنعت، معدن و تجارت» نیز در این خصوص اعلام کرده بود: عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا و متغیر بودن سود بازرگانی این خودروها از ایجاد رانت و تقاضای کاذب در این حوزه جلوگیری خواهد کرد.
نظر شما