به گزارش کارآفرین نیوز، در گذشته، خیّران به صورت انفرادی یا گروهی در جامعه تلاش میکردند گرهی از زندگی اقشار مختلف جامعه باز کنند بدون آنکه ساختاری منسجم یا سازمانیافته، در کار باشد. همچنین تمرکز بر بازگشت سرمایه یا سودآوری مالی اقدامات خیرخواهانه، تقریبا هیچ جایی در این تلاشهای انساندوستانه نداشته و ندارد.
در سالهای اخیر نوعدوستی و اقدامات بشردوستانه، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. در همین چند سال گذشته، از سازمانهایی که به حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) علاقمند شده و یا به آن ورود کردهاند بسیار شنیدهایم.
آنچه امروزه فراوان شنیده میشود کارآفرینی اجتماعی است؛ مقولهای که تلاش میشود به صورت تخصصی به آن پرداخته شود. مجله کارآفرین (Entrepreneur) که مرجع رسانهای بسیاری از کارآفرینان است در سال ۲۰۱۵ در مقالهای تاکید کرده بود کارآفرینی اجتماعی (Social Entrepreneur)؛ همان کارآفرینی است که با هدف رفع مشکلی در جامعه در حوزههای اشتغالزایی، آموزش، کشاورزی و هر حوزهای که به افزایش میزان رفاه و رفع فقر بینجامد صورت میپذیرد.
در واقع، تفکر کارآفرینان اجتماعی بر مبنای ۶P استوار است: مردم (People)، مشکل (Problem)، برنامه (Plan)، اولویتدهی (Prioritize)، نمونه و الگو (Protorype) و پیگیری (pursue). جامعه هدفی که قرار است از نتایج یک اقدام در حوزه کارآفرینی اجتماعی، منتفع شوند متغیر است؛ گاهی مردم یک منطقه و گاهی تعداد کمتر یا بیشتری از افراد. مشکل خاصی که باید برای کارآفرینی اجتماعی بر آن تمرکز کرد نیز گسترده است مانند رفع بیکاری، رفع گرسنگی و یا فراهم سازی امکان تحصیل کودکان جامعه هدف یا حتی تامین دسترسی افراد یک منطقه به آب آشامیدنی سالم که علاوه بر رفع معضلات موجود و جلوگیری از شیوع بیماری، اشتغالزایی برای برخی افراد به ویژه مردم بومی به همراه خواهد داشت. اینها همگی نمونهای از کارآفرینی اجتماعی است که همیشه وجود داشته است.
در واقع، مفهوم کارآفرینی در تمام ادوار وجود داشته است اما در عصر حاضر، تلاش کارآفرینان اجتماعی در جهان برای حل معضلات جامعه جهانی، بیشتر به سمت رفع معضلات با کاربرد فناوری است. البته همچنان تمرکز بر سودآوری مالی پروژههای کارآفرینی اجتماعی از چندان اهمیتی برای یک کارآفرین اجتماعی برخوردار نیست.
در عصر مدرن، کارآفرینی اجتماعی یا در مفهوم کلان، کارآفرینی را در ارتباط با فناوریهای نوین تعریف میکنند و در واقع، مفهومی دیرپا در تلفیق با فناوریهای نوظهور، به موضوعی داغ در عرصه بینالملل بدل شده است.
کارآفرینی اجتماعی؛ کسب و کار مسئول در برابر جامعه
بسیاری از افراد، کارآفرینی اجتماعی را در بستر معنای جدیدی از هدف زندگی تعریف میکنند که ایجاد تغییر و تاثیرگذاری مثبت در جامعه از نتایج آن تلقی میشود.
متخصصان حوزه کارآفرینی، سرمایهگذاری مسئولیتپذیر (SRI) را نیز در راستای کارآفرینی اجتماعی تعریف میکنند که همگی به موازات سرمایهگذاری زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) انجام میشود که در نهایت منفعت اجتماعی بر سودآوری مالی آن ارجحیت دارد. در واقع، سرمایهگذاری در حوزه داراییهای فناوریمحور، مصداق بارز کارآفرینی اجتماعی است. افزایش پوشش و سرعت اینترنت پرسرعت برای افزایش سطح دسترسی کودکان و نوجوانان جامعه عشایری به منابع دانش و اطلاعات، سرمایهگذاریهای خُرد بر اپلیکیشنهای موبایلی برای افزایش دسترسی گروههای کمبرخوردار که امکان دسترسی به خدمات مالی و بانکی ندارند؛ همه و همه در زمره کارآفرینی اجتماعی دستهبندی میشوند.
نظر شما